
Sanojen, kielen ja arjen asioiden opettelua. Ihana opettaja. Piirtämistä, leikkejä ja hyviä ystäviä. Taksikuljetus kotoa eskariin ja takaisin. Normipäivä 6-vuotiaan Alexin elämässä.
Alex Kankaro opettelee uusia asioita seitsemän lapsen esiopetusryhmässä Katariinan keskitetyn palvelun koulussa Turussa. Se, että niin käy, ei ollut itsestäänselvyys.
Jotta äidin ja kahden pojan perhe on päässyt tähän pisteeseen, äidin on pitänyt tehdä itsenäistä työtä, yhteistyötä sekä olla kaikin tavoin aktiivinen kuopuksensa diagnoosin jälkeen.
– Alex on hyvä esimerkki siitä, mitä merkitsee käytännössä lapsen vaikea kielellinen erityisvaikeus sekä puheen tuottamisessa että ymmärtämisessä, Minna Kalliola kertoo sosiaalisesta ja iloisesta pojastaan, jonka kielimurheet eivät näy ulospäin.
Kelan myöntämä puheterapia oli avainasemassa Alex-pojan puheen kehityksessä. Toteutuakseen se vaati valituksineen kaikkineen paljon työtä ja sinnikkyyttä pojan äidiltä. Hän ei tyytynyt kielteiseen päätökseen, koska kaikki asiantuntijatahot puolsivat Alexille puheterapiaa. Äidin laatima valitus hyväksyttiin, ja poika pääsi Kelan tukemaan puheterapiaan, joka on nyt loppumetreillään.
Alexin isoveljellä oli puheviivästymä nelivuotiaaksi, ja Alexin ainoa sana 3-vuotiaana oli ”äiti”. Neuvolalääkäri suositteli pikkuveljelle tutkimuksia, ja diagnoosiksi tuli dysfasia, joka oli äidille täysin vieras.
– Olennaista oli, että saimme puheterapeutin heti alkuvaiheessa, äiti painottaa.
Yksi parhaista onnenkantamoisista oli, kun Alex pääsi tavallisen päiväkodin ja 14 lapsen integroidun päiväkotiryhmän kautta Katariinaan esiopetukseen.
– Täällä lapsi todella huomioidaan yksilöllisesti, Kalliola toteaa.
Jännitystä ja innostusta
Talvisen iltapäivän hämärtyessä eskarin naulakoilla kirmailee nauravainen pikkumies. Jo edellisenä päivänä äiti ja opettaja ovat kuvien avulla selvittäneet Alexille, ettei seuraava päivä ole normipäivä.
Keskinäinen viestintä ja sen onnistuminen ovat erittäin merkittävässä roolissa sekä Alexin perheen sisällä että koulussa. Minna Kalliola kiitteleekin vuolaasti eskaria ja sen opettajaa Elina Packalénia hyvästä yhteistyötä ja avuliaisuudesta.
Äiti ei tietäsi ilman Alexin ja opettajan reissupäiväkirjapiirroksia, mitä pojan päivässä on tapahtunut. Kalliola nauraa olevansa piirtäjänä onneton; siksi hän käyttää viestinnässä valmiita boardmakerkuvia ja valokuvia, joita hän fotoshoppailee tietokoneellaan, tulostaa, leikkaa, liimaa ja välillä laminoi. Alexin päiväkirjavihko on peräisin Aisti-yhdistyksestä, ja se on perheen yksilöllinen ratkaisu, eikä kuulu olennaisesti esikouluun.
Esikoulun alku jännitti viime kesänä niin poikaa kuin äitiäkin. Päällimmäisenä oli yhteinen huoli siitä, löytääkö Alex paikkansa uudessa ryhmässä. Poikaa mietitytti eniten, saako hän ystäviä ja millainen on uusi opettaja.
Äitiä jännitti eniten sosiaalinen puoli. Päiväkodissa kaikki oli mennyt todella hyvin. Uuden edessä pelot olivat luonnollisia, mutta myöhemmän kokemuksen osoittamina turhia.
– Kaikki on mennyt hyvin. Opettaja auttoi sopeutumisessa hienosti. Alex on saanut kaksi hyvää uutta ystävää, joiden nimet hän aina mainitsee kotonakin. Vain melu ja yksittäiset kovat äänet harmittavat häntä joskus.
Yksilöllistä ja yhteistä
Opettajan ja esikoulun yhteydenpito kotiin päin on kielihäiriöisessä perheessä kullan arvoista. Henkilökohtaisten yhteydenottojen lisäksi lukuvuoden aikana eteen tulevat vanhempainillat, -vartit sekä hojks-tapaamiset eli henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan liittyvät palaverit.
Minna Kalliola kertoo olleensa aktiivinen kouluun päin alkuvaiheessa, jolloin Alexin eteen tuli uusia asioita. Suhtautuminen aktiiviseen äitiin oli myönteistä, ja ajan mittaan tarve yhteydenpitoon väheni. Tässäkin auttoi opettajan ja muun henkilökunnan myönteinen asenne päiväkirjavihkon täyttämistä kohtaan.
Alexin äiti kehuu myös Wilmaa, joka on hänestä erinomainen yhteydenpidon väline ja informaation lähde varsinkin, kun lapsi ei itse pysty kertomaan tulevista tapahtumista.
– Näiden ansiosta tiedän, mitä Alexilla on ollut ohjelmassa tai mitä on odotettavissa.
Integroidussa päiväkotiryhmässä ennen eskaria Alex ja Minna oppivat käyttämään kuvastrukturoitua päiväjärjestystä ja viittomia, jotka ovat käytössä välillä vieläkin.
Niiden myötä Alex alkoi ymmärtää päiväkodin arkea, elämän arkea ja sanojakin alkoi tulla.
– Kun hän alkoi puhua enemmän, kävi ilmi, ettei hän ymmärtänyt esimerkiksi kysymyssanoja lainkaan. Miksi, kuka, missä? Ei mitään käsitystä, äiti muistelee.
Sama tilanne jatkuu edelleenkin, mutta nyt äiti osaa asettaa auttavia jatkokysymyksiä ja saa lopulta vastauksen. Alexin pääasiallinen ongelma on, ettei hän ymmärrä ihan kaikkea ja häneltä puuttuu kyky ymmärtää syy–seuraus-suhdetta. Siksi äiti selittää joka päivä samat asiat uudelleen Alexin turvallisuuden ja hyvinvoinnin vuoksi.
– Selitän esimerkiksi joka päivä, ettei Neppi-kissaa voi häiritä, kun se nukkuu. Tai ettei jalkakäytävältä voi mennä noin vain ajokaistalle.
Kun Minna Kalliola sai opetettua vanhemmalle lapselleen puuttuvat kirjaimet ja onnistui löytämään kuopukselleen hänen yksilöllisiä tarpeitaan tukevan koulupolun, myös hän voi hengähtää ja kokea olonsa turvalliseksi. Aivan samoin kuin Alex kokee eskarissaan.
Lue aiheesta lisää Kielipolun printtilehdestä 1/2016:
Erityisluokanopettaja Elina Packalénin haastattelu: Eskarilaista ei tarvitse prepata".
Lastenpsykiatri Jukka Mäkelän haastattelu: Lapselle on tärkeää kuulua ryhmään - Pedagoginen sensitiivisyys ottaa lapsen mukaan.
- Teksti: Raija Kerttula-Rantanen, freejournalisti.
- Kuvat: Vesa-Matti Väärä