
Itsenäistyminen on nuoruuden tärkeimpiä kehitystehtäviä. Se on nuoren itsensä ja useimmiten vanhempienkin harras toive. Itsenäistymiseen kuuluu elämäntoverin valitseminen, perheen perustaminen, oman talouden hallinta ja työelämään tutustuminen.
Tärkeää itsenäistymisen prosessissa on nuoren unelma itsestään aikuisten maailmassa. Unelman toteutuminen on aikaa vievää ja kivuliasta. Joissakin tapauksissa itsenäistyminen ei onnistu ensi yrittämällä. Esimerkiksi kielelliset vaikeudet voivat olla nuoren itsenäisen elämisen vakavana haasteena, joskus jopa esteenä.
Kielelliset vaikeudet ovat laaja, monimuotoinen joukko erilaisia ongelmia. Ne esiintyvät valitettavan harvoin yksin. Niihin liittyy usein muita kehityksellisiä oppimiseen, ymmärtämiseen, keskittymiseen tai sosiaalisiin suhteisiin liittyviä haasteita.
Kielelliset ongelmat arjessa
Ymmärtämisen vaikeus tulee usein huomatuksi siitä, että nuori vastaa väärin tai epätäsmällisesti kysymyksiin tai että hän ei osaa noudattaa saamaansa ohjetta. Hän ei esimerkiksi saavu sovittuun tapaamiseen, koska ei ole ymmärtänyt tai hahmottanut saamaansa ohjetta, aikaa tai paikkaa. Jos paikka on hänelle uusi, saattaa olla ylivoimaisen vaikeaa löytää sinne ilman apua.
Toisaalta se, että nuoren vastausta tai pyydetyn toiminnan aloittamista pitää odottaa huomattavan kauan, voi johtua siitä, että hän tarvitsee enemmän aikaa tai ohjeen toistamista, kyetäkseen käsittelemään saamansa viestin ja toimimaan sen mukaan.
Ohjeen täsmällinen noudattaminen edellyttää, että kuulija muistaa saamansa viestin. Muistiongelmat ilmenevät usein niin, että nuori reagoi vain annetun ohjeen loppuosaan. Kun on pyydetty viemään roskat, hakemaan samalla posti ja tulemaan sitten syömään, nuori muistaa, että pyydettiin syömään. Laiskuudesta ei ole kyse, hän ei vain muista, että muutakin pyydettiin.
Muistin ongelmat vaikeuttavat myös keskusteluun osallistumista. Nuori saattaa olla haluton osallistumaan keskusteluun asioista, jotka eivät häntä erityisesti kiinnosta. Esimerkiksi ryhmänohjaajan kanssa käytävä, hyvää tarkoittava keskustelu rästitehtävien suorittamisesta ei ole helppoa seurattavaa. Nuori voi olla mukana sopimassa, mitä jatkossa tehdään, mutta ei todellisuudessa lainkaan muista, mitä on sovittu.
Kun lukeminen on vaikeaa, se ei kiinnosta ja näin kouluiässä lapselta jää spontaani lukeminen ja samalla taidon kehittyminen vähiin. Arkemme perustuu nykyään hyvin paljon netissä hoidettaviin asioihin. On erilaisia lomakkeita, jotka pitää osata täyttää päästäkseen asioissa eteenpäin. Niihin on yleensä kirjalliset ohjeet, mutta monesti lomakkeiden täyttämiseen menee aikaa, vaikkei mitään lukemisen vaikeuksia olisikaan. Miten niistä voi selvitä nuori, jolla on luetun ymmärtämisen pulmia?
Taitojen oppiminen
Kielelliset vaikeudet vaikuttavat myös matematiikan ja ongelmanratkaisutaitoihin. Näiden taitojen oppiminen on kolmivaiheista. Ensimmäisessä vaiheessa on tyypillistä sopivan suoritustavan etsiminen ja kielellisen ohjauksen tarve.
Jos nuorella on ymmärtämisen vaikeutta, on erityisen tärkeää, että ohjaajan antaessa nuorelle neuvoja työn tekemisestä, hän samalla näyttää, miten se tapahtuu. Esimerkiksi miten kulma mitataan, mistä sahataan tai ommellaan, paljonko suolaa lisätään, mitä tarkoittaa rkl ja tl. Miten ja mistä vastausta voidaan ruveta etsimään.
Seuraava vaihe oppimisessa on valitun toteutustavan itsenäisempi harjoittelu ja vakiinnuttaminen, jolloin nuori ohjaa itse itseään ja pyytää vain tarvitessaan apua. Toiminta on vielä epävarmaa ja hidasta, koska yksityiskohtia pitää pohtia ja epäonnistumisiakin sattuu. Kastike valmistuu, mutta siitä puuttuu suola tai siinä on väärää maustetta. Ohjaajan on syytä olla kärsivällinen ja olla saatavilla neuvomaan ja näyttämään niin kauan, että nuori onnistuu tehtävässä. Onnistuminen antaa voimaa ja itsevarmuutta jatkaa harjoittelua.
Kolmannessa vaiheessa ulkoinen ohjaus jää tarpeettomaksi, nuoren ei itsensäkään tarvitse miettiä työvaiheita, koska toiminta on automatisoitunut. Nuori laittaa ruokansa, hoitaa tuntilistansa palkanlaskijalle, ja se on hänestä helppoa ja yksinkertaista. Joku oppii taidon pelkästään toista seuraamalla ja matkimalla. Toiselle pitää neuvoa ja näyttää kerran tai pari ja jollekin toistoja tarvitaan satoja. Jokainen kuitenkin oppii.
Oppiminen on tärkeää ja mieluisaa jokaiselle ihmiselle. Se, että huomaa oppivansa uusia taitoja, vaikuttaa minäkäsitykseen ja motivaatioon harjoitella uutta. Siksi ohjaajan ja läheisen ihmisen on tärkeää huomata, kun nuori yrittää. Yrittäminen ei välttämättä johda onnistumiseen, mutta on välttämätön edellytys oppimiselle. Sopivassa vaiheessa yrityksen yhteydessä tuen antaminen antaa nuorelle kokemuksen yrittämisen tärkeydestä ja siitä, miten on mahdollista päästä toivottuun lopputulokseen.
Palautteen voima
Positiivinen, välitön palaute on oppimisen ja harjaantumisen kannalta tehokkainta. Olen neljän vuoden ajan pitänyt ammattiopistolla tukikursseja opiskelijoille, joilla on oppimisen tai motivaation ongelmia. Tapaan työssäni lukuisia nuoria, jotka on lähetetty kurssille, koska he ”eivät vaivaudu tulemaan paikalle” tai ”tekevät omiaan, eivät keskity ollenkaan siihen, mitä pitäisi tehdä”.
Kahden kesken tai pienessä ryhmässä nuori on hyvin innokas tekemään, kysyy apua ja yrittää. Usein kuulen ”miksei tästä ole koulussa puhuttu”, ”ei mulle ole koskaan kerrottu tästä”.
Kun kyse on esimerkiksi prosenttilaskusta, tilavuuden laskemisesta tai yhdyssanojen kirjoittamistavasta, väitän että kyseisen nuoren opiskeluryhmässä asia on käsitelty useaan kertaan. Mutta juuri hänelle sitä ei välttämättä ole kerrottu ja selitetty.
Ketä kiinnostaa istua tunnista toiseen luokkahuoneessa, jossa harjoitellaan asioita, joista ei ymmärrä tuon taivaallista? Henkilökohtainen ohjaus, nuoren kuunteleminen ja kohtaaminen ja hänelle asioiden selittäminen vievät yleensä vain vähän aikaa, mutta ne auttavat nuorta harjoittelemaan innokkaasti – ja oppimaan asian.
Osaamisen kokemukset
Jos nuorella on kielellisiä vaikeuksia, itsenäistymisessä ongelmia tuottavat monet aikuisille itsestään selvät asiat. Joskus saattaa tuntua, ettei nuori edes halua hoitaa asioitaan.
Asioita tehdään usein nuoren puolesta, koska ne ovat hänelle vaikeita ja vievät runsaasti aikaa. Tässä tehdään hänelle kuitenkin karhunpalvelus, koska nuo arjen tehtävät odottavat häntä joka tapauksessa, kun hän harjoittelee itsenäistä asumista ja olemista. Ei nuori voi tietää, miten paljon vessapaperi maksaa, saati kuinka paljon on varattava rahaa ruokaan, ellei hän ole koskaan joutunut niitä hankkimaan.
Elämä on täynnä kysymyksiä, jotka kotona asuessa ovat hoituneet ikään kuin itsestään. Miten hoidetaan vuokranmaksu? Entä miten haetaan asumistukea ja opintotukea? Mitä tehdään, jos tarvitaan akuuttia sairaanhoitoa? Minne mennään ja koska, kun on saatu netistä aika vastaanotolle? On muistutettu hammaslääkäriin menosta. On pyydetty tuomaan kaupasta tavaroita, ja nuoren on pitänyt muistaa vain tilinumero, jonka laskun huoltaja huolehtii myöhemmin.
Miten sitten voimme tukea nuortemme itsenäistymistä? Jos olet epäonnistunut jossakin tehtävässä riittävän monta kertaa, et varmaankaan vapaaehtoisesti sitä enää yritä. Onnistumisen kokemukset auttavat odottamaan onnistumisia myös tulevaisuudessa. Jos voit tarjota nuorellesi osaamisen kokemuksia, hän uskaltaa jatkossa yrittää tehdä samantyyppisiä tehtäviä itsenäisesti. Epäonnistumisen kehä pitää pyrkiä katkaisemaan.
Luotatko oppimiskykyysi? Se vaikuttaa siihen, millä tavoin ajattelet kykeneväsi vastaamaan elämän asettamiin haasteisiin. Se osaltaan vaikuttaa siihen, minkälaisia suunnitelmia teet tulevan tehtävän suorittamiseksi. Kun ryhdyt tekemään tehtävää, paneudut siihen sillä voimalla, mitä uskot itsestäsi löytyvän.
Arvioidessasi onnistumistasi tehtävän jälkeen tullaan taas siihen, mitä itsestäsi ja oppimiskyvystäsi ajattelet. Onnistuitko, koska olit ahkera ja yritit? Vai oliko tehtävä vain helppo? Epäonnistuitko, koska tehtävä oli vaikea vai koska olit laiska, etkä edes yrittänyt kunnolla? Jos voit sanoa yrittäneesi ja onnistuneesi, tajuat että yrittäminen ja ponnisteleminen kannattavat. Se vaikuttaa siihen, mitä ajattelet oppimiskyvystäsi. Ympyrä sulkeutuu, ollaan alussa.
Usko omaan kykyyn oppia muuttuu koko ajan. Jakamalla tehtäviä pienempiin osiin ja huomioimalla yrittämistä ja suoriutumisia voidaan nuorta kiittää onnistumisista. Vaikka hän olisi hyvin epävarma itsestään, tukeminen, läsnäolo ja sopivien tehtävien tarjoaminen auttavat vahvistamaan hänen uskoaan omaan osaamiseensa ja onnistumiseensa. Alku aina hankalaa, mestariksi kasvetaan pienin askelin.
- Teksti: Elisa Salmi. EO, KM Elisa Salmi työskentelee Niilo Mäki Instituutissa ja on erityisnuoren äiti.
- Kuva: Shutterstock