
Mitä voi tehdä, kun 2-vuotias ei puhu vielä sanaakaan?
Meillä on 2-vuotias lapsi, joka ei puhu vielä sanaakaan. Hänen puheensa on pelkkää ääntelyä ja hän elehtii runsaasti. Puheen puuttumisen vuoksi hänen kanssaan tulee usein niitä tilanteita, joissa hän ei tule ymmärretyksi. Tällöin hän turhautuu niin, että saa pahoja raivokohtauksia. Missä vaiheessa pienen lapsen puhumattomuuteen tulisi kiinnittää huomiota ja jollain tavalla ryhtyä tukemaan puheen kehitystä? Neuvolassa käskettiin vielä odottamaan, mutta lapsen vaikeudet huolestuttavat minua. Hänellä on selvästi kova tarve kommunikoida, mutta yrityksistä huolimatta puhetta ei tule. Lapsi on muuten ikäistensä tasolla ja on esimerkiksi motorisesti hyvin taitava.
Eli mitä voimme tehdä tukeaksemme lapsen kielen kehitystä? Meillä on muutamia viittomia käytössä. Lapsi oppii niitä helposti ja selvästi nauttii, kun pystyy niillä kommunikoimaan. Emme kuitenkaan ole saaneet tukiviittomaopetusta. Mistä sitä voisi hakea?
Ehdottaisin, että pyydätte neuvolan kautta ajan puheterapeutin arviointiin. Mielestäni tuette jo nyt hyvin lapsen puheen ja kielen kehitystä käyttämällä tukiviittomia. Juuri erilaisilla kommunikointikeinoilla (esimerkiksi tukiviittomilla ja kuvilla) tuetaan monia puheen ja kielen kehityksen eri osa-alueita. Keinot tukevat lapsen puheen ymmärtämistä, oma-aloitteellisuutta ja omaa ilmaisua. Usein lasta auttaa juuri se visuaalinen tuki, mitä saadaan puheen rinnalla käytettävistä kuvista ja viittomista. Kertomasi perusteella lapsi myös omaksuu viittomia helposti, eli tätä kannattaa ehdottomasti jatkaa. Kuvien käyttöä voit kokeilla esimerkiksi leikkitilanteissa tai muissa sellaisissa mukavissa toiminnoissa, joista lapsi tykkää. Siitä voitte laajentaa käyttöä niihin tilanteisiin, mihin itse koet tarvitsevanne tukea. Kun lapsen kanssa käyttää näitä keinoja ja hänelle tarjotaan vaihtoehtoisia tapoja kommunikoida, voi turhautuminenkin vähentyä.
Lapsen puheentuottoa kannattaa kannustaa mallin antamisen kautta. Eli jos lapsi osoittaa koiraa ja ääntelee, hänelle vastataan ”Joo, siellä on koira”. Ei kannata vaatia lasta käyttämään sanoja (tai viittomia ja kuvia). On tärkeää kannustaa vuorovaikutukseen ja ilmaisuun antamalla lapselle oikea malli.
Oman kunnan tukiviittomaopetuksen järjestämisestä kannattaa kysyä neuvolasta, lääkäriltä tai sosiaalitoimesta.
Vastaajina ovat Aivoliiton puheterapeutit.
- Kuva: Shutterstock