Vinkkejä yrittäjän adhd-arkeen

7.6.2021
Vinkkejä yrittäjän adhd-arkeen

Tunnen paljon sekä yrittäjiä että adhd-oireisia henkilöitä ja kuulun itse molempiin ihmiskummajaisiin. Listasin luonteenpiirteitä, joita yrittäjillä toivotaan olevan sekä adhd-oireisen aikuisen vahvuuksia. Niin kuin voimme todeta, adhd-oireinen on parhaimmillaan täydellinen yrittäjä.

Yrittäjänä saa olla oman itsenä herra, keskittyä omiin kiinnostuksen kohteisiin, määrittää työajat, valita yhteistyökumppanit, ja se vastustettava auktoriteetti löytyy peilistä.

Näihin samoihin syihin viitaten, adhd-oireisen ei koskaan pitäisi ryhtyä yrittäjäksi. Liikaa vapautta, kukaan ei ohjaa tai käske, jumittamista epäolennaisuuksiin, deadlinet kasaantuvat, työuupumus ja kiinnostus lopahtaa.

Jos kaikesta huolimatta epävarmuus kiinnostaa, tai olet alalla, jossa yrittäjyys on ainoa vaihtoehto, pohdi hetki ainakin seuraavia asioita.

1. Alussa kaikki on ihanaa

On kivaa tehdä työtä, joka ei edes tunnu työltä, jota rakastaa sillä hetkellä niin, että voisi melkein ilmaiseksi tehdä, ihan vain, kun on niin kivaa. Pää pursuaa ajatuksia ja suunnitelmia. Työpäivät venyvät helposti, kun töitä ei malta jättää kesken.

Päivä menee ilman taukoja, ja jos vielä aistituntemusten kanssa on ongelmaa, huomaa illalla jättäneensä väliin sekä syömisen että vessassa käynnit. Tähän ei timerit tai hälytykset auta, koska ne on helppo sivuuttaa, sillä eihän sinua kukaan vahdi. Ja jos olet niin kuin minä, jo tässä vaiheessa iskee huoli siitä, kuinka kauan tämä on kivaa? Ja mitähän sen jälkeen?

Alkuinnostuksessa olisi hyvä miettiä, mikä motivoi pidemmän päälle. Mistä saa voimaa ja energiaa tekemiseen sittenkin, kun rutiinit alkavat kyllästyttää. Onko toimintaa mahdollista kehittää tai muuttaa tavalla, jolla kiinnostus tekemiseen pysyy yllä. Tai haittaako se, jos yrityksesi toimii joitain vuosia, jonka jälkeen siirryt seuraavan haasteen pariin.

2. Deadlinet ovat uhka ja mahdollisuus

Koska usealla adhd-oireisella on vaikeuksia oman toiminnan säätelyssä, deadlineja kannattaa asettaa jo pelkästään itseään varten. Työt olisi nimittäin hyvä saada luovutettua asiakkaille ja laskutettua. Niin, myös laskuttaminen on tärkeää, vaikka työ olisikin kivaa.

Erityisen tärkeää määräaikojen asettamien on tehtävissä, jotka vaan on pakko tehdä. Kun joku vielä keksisi, miten niistä pidetään kiinni?

Yritä löytää (heti) sinulle toimiva kalenteri. Kirjaa sinne kaikki, ihan koko elämäsi ja sen jälkeen pidä se tallessa. Tarkista kalenterista, ennen kuin otat seuraavan tilauksen vastaan. Laita samaan paikkaan ylös lääkäriajat, vapaa päivät, asiakastapaamiset ja treffit. Tiedät missä sinun kuuluisi olla ja miksi. Ja mikä tärkeintä, laadi varasuunnitelma siltä varalta, että emme elä ideaalimaailmassa ja kalenteri on hukassa tai ainakin ilman merkintöjä.

3. Harrasta

Vaikka työ ei tunnu työltä, kaikkien meidän pitää tehdä myös jotain muuta. Pidä kiinni harrastuksistasi, löydä niille aikaa kalenterista. Pakota itsesi pois superfokusoinnista ja flow-tilasta ja harrasta. Työn kiinnostavuus kuluu sitä nopeammin loppuun, mitä intensiivisemmin ja ilman taukoja sitä tekee.

Yrittäjyys on usein epävarmuutta tulevaisuudesta ja ruokkii omien tarpeiden sivuuttamista. Siedätä itseäsi epävarmuudelle. Silläkin uhalla, että joku asiakkuus menee naapuriin, älä uhraa vapaa-aikaasi. Sinä olet yrityksesi tärkein voimavara ja jos sinä uuvut, kuka työt silloin tekee?

4. Delegoi sinulle ikävät asiat muille

Jos siivous ei ole juttusi, mutta toimitilan on syytä olla tietyllä siisteystasolla, palkkaa siivooja. Parasta olisi, jos jokainen meistä voisi palkata henkilökohtaisen sihteerin muistuttamaan, aikatauluttamaan ja tauottamaan.

Lähes yhtä hyvä vaihtoehto on ymmärtävä kirjanpitäjä. Ymmärtävä kirjanpitäjä on yrityksen toimintaterapeutti. Varsinkin yrityksen alussa jokainen kuluerä tuntuu turhalta, mutta yrittäjyyden idea on, että sinä voit keskittyä siihen, mitä osaat ja mistä pidät. Muut tekevät loput. Äläkä ainakaan tee näitä töitä vapaa-ajallasi.

5. Pidä lomaa

Yrittäjää ei työaikalaki koske, silti muista LOMA. Tee edes lyhyempää päivää, jos loma on liian suuri haaste. Nauti auringosta ja lämmöstä. Hengitä syvään ja loju.

  • Teksti: Johanna Anttonen, yrittäjä, adhd-aikuinen
  • Kuva: Pexels