Ylös, alas, eteen, taakse - käsitteet haltuun

15.3.2021
Ylös, alas, eteen, taakse - käsitteet haltuun

Lapseni kielellisissä tutkimuksissa on ilmennyt, että hänellä on puutteita käsitteistössä. Olemme yrittäneet opetella kotona esimerkiksi värejä, mutta lapsi ei tunnu oppivan. Miten voisimme auttaa lasta tässä?

Kaiken oppimisen takana on innostus, motivaatio opetettavasta asiasta. Ei riitä, että osaa nimetä tai osoittaa käsitteitä, ne pitää omaksua.

Erityisesti pieni lapsi omaksuu asioita parhaiten toiminnan, kokemuksen ja leikin avulla. Käsitteitä voi harjoitella vaikkapa rakentaessa majaa olohuoneeseen. Minkä värisen viltin laitat katoksi? Laitetaanpas tämä ylös.Tai keskelle. Menehän sinä tuonne toiselle sivulle. Minä menen vasemmalle.

Keittiössä voi puuhailla yhdessä ja esimerkiksi täyttää tiskikonetta. Laitapa nuo kupit ylähyllylle ja lautaset alas. Punaisen kulhon voit ensin huuhdella. Katetaan yhdessä pöytä. Laita salaattikulho keskelle pöytää. Ota vihreä kannu kaapista. Arki on täynnä käsitteitä. Kylmää, kuumaa, märkää, kuivaa jne. Kun sanoitamme toiminnassa asioita, se auttaa lasta omaksumaan käsitteistöä.

Mukaviin hetkiin perheen kanssa, kuten saunomiseen tai ulkoiluun, voi liittää käsitteiden omaksumista. Voidaan vaikka miettiä, kuka keksii eniten keltaisia asioita. Löylyvettä voi purskuttaa kiukaan etuosaan tai takaosaan. Voi pyytää vihreää kousaa tai punaista vatia.

Ulkoillessa voi leikkiä Kapteeni käskee -leikkiä. Hyppää ylös, kiven taakse, puun viereen. Voi myös laulaa rallatella asioita. Ei ole niin väliä, ovatko ne oikeita lauluja. Myös rytmikäs räppi saattaa tukea käsitteen omaksumista.

Iltasatuja voi keksiä yhdessä. Olipa kerran pupu. Minkä värinen se olisi? Missä se asuisi? Alhaalla luolassa vai ylhäällä kuussa. Mielikuvitus on rajana. Me voimme arjessa mallittaa kieltä loputtomiin, myös käsitteistöä.

Kuten kieli yleensä, myös käsitteet omaksutaan vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Niiden omaksumista helpottaa, kun niihin liitetään toimintaa. Käsitteen omaksuminen on eri asia kuin sen nimen oppiminen. Lapsi saattaa jopa oppia käsitteistöä ilman, että on niitä omaksunut.

Päästetään mielikuvitus valloilleen ja otetaan käsitteet haltuun ihan tavallisessa arjessa toimimalla.

  • Hannele Merikoski, puheterapeutti, Aivoliitto ry
  • Kuva: Shutterstock