Asuuko kodissasi utelias tutkija, touhukas kokeilija vai energinen oppija?

9.10.2020
Asuuko kodissasi utelias tutkija, touhukas kokeilija vai energinen oppija?

Motoriset taidot luovat liikkumisen perustan ja ovat vahva perusta arjen taidoille. Leikkien ja liikkuen lapsi oppii uusia asioita ja samalla harjoittelee ja kehittää motorisia taitojaan.

1. Kuka on kodin huojuvin puu?

Jalat ovat tukevasti maassa ja oksat kurkottavat korkealle! Tuo jalat yhteen ja tunnustele lattiaa jalkojen alla. Kokeile viedä painoa jalalta toiselle ilman, että nostat jalkoja ilmaan lattialta. Vie paino oikealle jalalle ja nosta vasenta jalkaa ilmaan muutaman sentin verran.

Etsi tasapainoinen asento – aivan kuin juuret kasvaisivat jalkapohjasta lattian läpi. Voit lähteä nostamaan hitaasti vasenta jalkaa ylöspäin. Polvi kääntyy osoittamaan sivulle. Jalkapohja voi nousta nilkkaan, sääreen tai aina ylös sisäreittä vasten.

Anna katseen olla rauhallisesti eteenpäin. Jos puusi on hyvin juurtunut, voit nostaa hitaasti kätesi sivuille tai pääsi yläpuolelle ja tuoda kämmenet yhteen.

2. Syysretkellä

Retkikohteessa pelataan, leikitään ja tutkitaan maailmaa eri tavoin liikkuen. Retket pellolle, metsään, puistoon, rantaan. Mihin vain, missä utelias tutkija voi kulkea itsenäisesti ja suorittaa tutkimuksiaan vapaasti, harjoitella kävelyä erilaisilla alustoilla ja haastaa tasapainotaitoaan.

Voi ei, myrsky on kaatanut puunrungon keskelle polkua! Meidän pitää tasapainoilla puunrunkoa pitkin tuonne toiseen päätyyn, jotta pääsemme kotiin johtavalle polulle. Koitetaan pysyä rungon päällä, ettei pudota mutaan!

3. Meidän paras temppupuisto

Tehdään sisälle temppuratoja: kuperkeikkoja, esteen ylityksiä ja alituksia, kiipeilyä tai liikennemerkkejä, jotka sallivat vain yhdellä jalalla liikkumisen tietyn matkan verran.

Porrasralli voisi olla kivaa! Mennään yhdessä ylös ja alas, ylös ja alas.

Missä voisi heitellä tai ottaa kiinni kevyesti leijuvia esineitä, kuten ilmapalloja, saippuakuplia, huiveja tai pehmeitä isoja palloja?

Luodaan jalan kuvia ja ruutuhyppelyteippauksia lattiaan, hyppimään innostavia kuvia seinille, ilmapalloja roikkumaan kattoon, patjoja lattialle tai ryömimistunneleita. Tärkeintä on salliva ja innostava ilmapiiri sekä yhdessä sovitut säännöt.

4. Puhalla palloa formularataa pitkin!

Rakentakaa puhallusrata esimerkiksi naruista, kepeistä, rimoista tai muovailuvahasta. Puhalluspallona toimii vaikka paperimassasta tehty pallo.

Radat voivat olla lyhyitä tai vaikkapa kymmenen metriä pitkiä, joissa on mukana siltoja ja muita koristeita. Anna lasten suunnitella itse rata!

Ottakaa aikaa, kuinka pitkään radan suorittaminen kestää. Leikkimielinen kisa innostaa tekemään parhaansa.

5. Vatsahengittää

Huomaatko, kuinka vatsasi hengittää? Mennään selinmakuulle, suljetaan silmät ja hengitetään rauhallisesti nenän kautta sisään ja ulos. Millaiselle keho tuntuu tällä hetkellä? Jännittyneelle, rennolle, kevyelle, painavalle?

Miltä tuntuu, kun kantapääsi koskettavat lattiaa? Vaatteiden paino keholla? Ilmavirta iholla? Mitä jos kämmenet laitetaan vatsan päälle. Mitä tapahtuu kämmenille silloin, kun hengität sisään ja ulos?

6. Muorin ja vaarin aamujumppa

Muori ja vaari pitävät kehonsa vetreänä ja virkeänä jumppaamalla joka aamu. Aloittaisitko sinäkin?

Lämmitellään kehoa ja hypitään 10 x-hyppyä. Voit hyppiä x-hyppyjä niin, että kädet ja jalat menevät eri tahtiin. Seiso sitten suorana, nosta toinen polvi ylös ja tartu siihen vastakkaisella kädellä. Ota tämän jälkeen vapaana olevalla kädellä vastakkaisesta korvasta kiinni. Seiso sitten haara-asennossa ja koukista hieman polvia. Tämän jälkeen liikuta polvia auki ja kiinni.

Katso lisää vinkkejä harjoitteluun skillilataamosta.

Teksti: Innostun liikkumaan

Kuva: Antero Aaltonen