Afasia vaikuttaa mielialaan

26.11.2021
Afasia vaikuttaa mielialaan

Sisareni sai yllättäen afasian. Hän ottaa tilanteen raskaasti, kun ei saa itseään aina ymmärretyksi. Tilanne on myös itselleni raskas, olemme aina jutelleet paljon. Miten voisin auttaa häntä ja samalla itseäni jaksamaan?

Sairaus yllättää aina ja siitä selviytyminen vie voimia sekä kuntoutujalta itseltään että läheisiltä. Ei siis ihme, että tilanne vetää myös mielen matalaksi. Afasia voi kaiken lisäksi vaikeuttaa omista tunteista keskustelemista. Hienoa, että haluat kuitenkin olla sisaresi tukena.

Voisitteko kokeilla myönteistä muistelua kuvien avulla ja etsiä niiden avulla yhdessä keinoja, jotka auttavat jaksamaan? Voisitte molemmat ottaa kuvia omasta arjestanne kännykällä, etsiä vanhoja kuvia oman elämän varrelta tai kerätä sopivia kuvia lehdistä. Myös piirtäminen käy.

Keskustelkaa kuvien avulla siitä, mitkä asiat ovat tuoneet hyvää mieltä lähiaikoina, ja mitkä muistot tuottavat hyvää mieltä. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja kuvilla tuettu keskustelu voivat tukea siskosi mielialaa kummasti. Voitte lisäksi kysyä vertaistukihenkilöitä Aivoliitosta osoitteesta Enable JavaScript to view protected content..

Puheterapeutti Maria Vinberg

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 3/2020.

Kuva: Mostphotos