Pysäköintitunnus liikuntaesteisen henkilön kuljettamiseen

26.11.2021
Pysäköintitunnus liikuntaesteisen henkilön kuljettamiseen

Sairastin aivoinfarktin puoli vuotta sitten, ja lääkärit olivat sitä mieltä, että joudun luopumaan ajokortistani. Voinko saada invapysäköintiluvan, vaikka en itse enää AVH:n jälkeen ajakaan autoa. Käytän ulkona rollaattoria ja vaimollani on ajokortti. Hän yleensä kuljettaa minua tarvitessani meidän autollamme. Joskus saan myös lapsilta apua kuljettamiseen. Liikkuminen ja esimerkiksi kaupassa asioiminen olisi helpompaa, jos voisi pysäköidä invapaikalle.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi myöntää tieliikennelain mukaan liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen (entisen vammaisen pysäköintiluvan) vaikeasti liikuntaesteiselle henkilölle tai vaikeasti liikuntaesteisen henkilön kuljettamiseen, mikäli henkilöllä on näkövamma tai liikuntavamma. Autoa ei siis tarvitse ajaa itse. Jotta tämän pysäköintitunnuksen saa, tulee liikuntakyvyn osalta olla haittaluokka 11. Tämän arvioi lääkäri.

Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää pysäköintitunnuksen vammaisen ihmisen kuljettamiseen. Pysäköintitunnusta haetaan sähköisellä lomakkeella, joka löytyy Traficomin sivuilta. Liitteeksi tarvitaan lääkärinlausunto, jossa mainitaan, että se on kirjoitettu liikkumisesteisen pysäköintilupaa varten ja siinä pitää myös olla selvitetty vamman vaikeusaste ja luvan tarpeellisuus. Hakemisen yhteydessä voi hakea samalla vapautusta ajoneuvoveron perusverosta. Tarkempaa tietoa asiasta löytyy osoitteesta traficom.fi.

Pysäköintitunnus oikeuttaa pysäköintiin pyörätuolimerkillä varustettuun pysäköintipaikkaan, maksullisille paikoille ilman maksua, ja jos pysäköintiaikaa on rajoitettu, voi pysäköidä pidemmäksi aikaa.

Sosiaalityöntekijä Ann-Mari Veneskoski

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 4/2020.

Kuva: Mostphotos