2.10.2023

Satu Martinez on valittu Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi 2023

Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen vuonna 2023 on Eijsveikeet ry:n Satu Martinez, joka on toiminut pitkään ja monipuolisesti erityislasten perheiden parissa. Satu on myös ehdokkaamme Kansalaisareenan Vuoden vapaaehtoinen -äänestyksessä.

Voimaa auttamisesta ja yhteistyöstä

Satu Martinez on toiminut vapaaehtoisena lähes 20 vuotta. Hän toimii puheenjohtajana ja vertaistukiryhmän ohjaajana Eijsveikeet ry:ssä, joka on Pohjois-Savon ADHD-, Autismi- ja kielihäiriöyhdistys. Erityislapsen vanhempana Satu tietää, kuinka merkityksellistä vertaistuki on, ja hän on aina valmis auttamaan. Hän on perehtynyt lasten kommunikoinnin tukemiseen ja haluaa jakaa osaamistaan eteenpäin.

Satu on toiminut Eijsveikeet ry:n hallituksessa vuodesta 2004 alkaen ja puheenjohtajana vuodesta 2021 alkaen. Vertaistukiryhmän ohjaajaksi Satu kouluttautui vuonna 2008, mistä lähtien hän on ohjannut erityislasten vanhempien ryhmiä Siilinjärvellä ja Kuopiossa. Tällä hetkellä hän ohjaa ryhmää Siilinjärvellä. Vuosien varrella hän on vastannut myös vertaistukipuhelimeen ja järjestänyt monenlaisia tapahtumia. Vuodesta 2012 alkaen Satu on ollut jäsenenä Aivoliiton liittovaltuustossa.

Sadun vapaaehtoistoiminnassa korostuu yhteistyö. Hän työskentelee yhdessä muiden yhdistysten kanssa ja toimii edunvalvojana verkostoissa vaikuttaakseen perheille tärkeisiin asioihin kuten koulunkäynnin sujuvuuteen. Eijsveikeet on jäsenyhdistyksenä ADHD-liitossa, Autismiliitossa ja Aivoliitossa, joten Satu tekee aktiivisesti yhteistyötä myös kolmen liiton kanssa.

Satu on pitkäjänteinen vastuunkantaja ja monipuolinen vapaaehtoinen. Hän voimaantuu auttaessaan muita. Vuosien varrella kilometrejä ja tunteja on kertynyt tuhansia ja vapaaehtoistyöstä on tullut elämäntapa – sitä tehdään koko sydämellä.

Anna äänesi Sadulle Kansalaisareenan äänestyksessä

Kansalaisareenan Vuoden vapaaehtoinen -äänestys on alkanut ja jatkuu 31.10.2023 asti. Äänestyksen kymmenen eniten ääniä saaneen joukosta arvovaltainen raati valitsee Vuoden vapaaehtoisen 2023. Kansalaisareenan Vuoden vapaaehtoinen palkitaan 5.12.2023.

Käy antamassa äänesi Sadulle! Siirry äänestyslomakkeeseen

Miten Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen valittiin?

Vuoden Vapaaehtoinen -ehdokasasettelu käynnistyi keväällä ja jatkui elokuuhun asti. Aivoliiton jäsenyhdistykset nimesivät omia ehdokkaitaan, joista raati valitsi Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoisen. Raadissa oli mukana Aivoliiton vapaaehtoisia ja työntekijöitä. Vuonna 2023 etsimme Vuoden Vapaaehtoista erityisesti kehityksellisen kielihäiriön piiristä. Lue lisää Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoisen valitsemisesta.