Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen

Vuoden Vapaaehtoisen valinta on mahtava mahdollisuus nostaa esille jäsenyhdistyksissä toimivia tinkimättömiä tekijöitä ja inspiraation luojia.

Vuoden Vapaaehtoinen -ehdokas voi olla pitkän linjan vapaaehtoistoimija tai uusi tulokas. Hän toimii vapaaehtoisena sydämellä ja innostaen muita. Hän voi olla yhdistyksen kantava voima, taitava innostaja, kekseliäs toiminnan kehittäjä, siltojen rakentaja, erilaisten kohtaamisten synnyttäjä tai muuten ansioitunut ja aktiivinen vapaaehtoinen. Ainoana kriteerinä on, että Vuoden Vapaaehtoiseksi ei voi ehdottaa henkilöä, joka saa hyväntekeväisyystyöstään myös rahallista korvausta (esim. vapaaehtoistyötä tarjoavan järjestön työntekijä). Huom. Matkakorvausta ei tässä yhteydessä lasketa rahalliseksi korvaukseksi.

Miten yhdistys nimeää ehdokkaansa?

• Yhdistys kysyy ensin luvan henkilöltä, jonka haluaa ilmoittaa mukaan Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen -ehdokasäänestykseen.

• Ehdokkaan nimeäminen tapahtuu sähköisellä lomakkeella. Pääset sähköiseen lomakkeeseen tästä.

• Lomakkeelle täytetään ehdokkaan nimi, yhteystiedot ja yhdistys sekä perustelut, miksi hänet tulisi valita Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi. Tiedot tulee lähettää lomakkeen kautta viimeistään 14.8.2022.

• Aivoliiton vuoden vapaaehtoisen valitsee raati, johon kuuluvat vuonna 2021 Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi valittu Viivi Viita, liittovaltuuston puheenjohtaja Marja Paavonkallio, järjestöpäällikkö Elina Salo-Orkamaa sekä vapaaehtoistoiminnan suunnittelijat Inka Panttila ja Taru Oulasvirta. Raati kokoontuu tekemään valinnan elokuussa 2022.

Kannustamme nimeämään ehdokkaanne oman yhdistyksenne Vuoden Vapaaehtoiseksi

Vuonna 2021 Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi esitettiin viittä upeaa vapaaehtoista ja valintaraadin tehtävä oli todella hankala. Vuoden Vapaaehtoiseksi valittiin Viivi Viita Suomen Kielipolku SLI ry:stä.

Kannustamme jokaista yhdistystä paitsi asettamaan oman ehdokkaansa myös nimeämään hänet oman yhdistyksen Vuoden Vapaaehtoiseksi. Oman yhdistyksen Vuoden Vapaaehtoista voi muistaa esimerkiksi yhdistyksen pikkujouluissa.

Aivoliiton Pohjois-Karjalan AVH-yhdistys ry:n ehdokas Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi 2021 oli Pirkko Kinnari ja hänen tekemäänsä hienoa työtä muistettiin yhdistyksen joulujuhlassa. (Pirkko on kuvassa etummaisena vasemmalla.)

Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiset

Viivi Viita, Suomen Kielipolku SLI ry