Yhdistys somessa

Somen eli sosiaalisen median kautta voi pitää helposti yhteyttä yhdistyksen jäseniin sekä tehdä itseään tunnetuksi niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Some voi toimia oivana apuna jäsenhankinnassa, sidosryhmäyhteistyössä ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavana. Järjestöviestintään perehtyneen Viestintä-Pirittan sivuilta voit lukea lisää, miten some voi vaikuttaa yhdistyksesi arjessa positiivisesti.

Ennen sometilin avaamista on hyvä pohtia muutamia juttuja:

• Kuinka monella yhdistyksen jäsenellä on jo henkilökohtainen sometili ja missä kanavassa (Facebook, Twitter, Instagram…)?
  • Some vaatii työtä ja tekijöitä
  • Mikä on teidän yhdistyksellenne parhain somekanava? Jos haluatte toimia useammassa somekanavassa, kannattaa miettiä onko resursseja pitää useampaa somekanavaa aktiivisena.
    • Facebook – yhdistyksen sivu ja mahdolliset omat ryhmät, vaikka yhdistyksen sisäiseen viestintään
    • Twitter – yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanava
    • Instagram – rennompi tapa tuoda yhdistystä esille

Jotta yhdistykselle voi perustaa Facebook-sivut, jollain yhdistyksen jäsenellä tarvitsee olla henkilökohtainen Facebook-käyttäjätili. Henkilökohtaisen Facebook-tilin luominen taas vaatii toimivan sähköpostiosoitteen. Mieluiten useampi henkilö olisi Facebookissa, jotta sivujen vastuu voitaisiin jakaa useamman henkilön kesken.

• Facebook-käyttäjätilillä tarkoitetaan käyttäjätunnusta eli miten pääsee kirjautumaan sisään Facebookiin.
  • Facebook-sivu on yhdistyksen ylläpitämä sivu. Sivua ylläpitävät henkilöt, joilla on Facebook-käyttäjätili. Ilman käyttäjätiliä, ei voi ylläpitää Facebookin sivuja.

Linkkejä Facebookin käytön aloittamiseen

1. Mikä on Facebook? Linkki vie Kansallinen senioriliitto ry:n sivuille.
  2. Kuinka perustan käyttäjätilin Facebookissa? Linkki vie Facebookin ohjesivulle.
  3. Kuinka perustan Facebook-sivun yhdistykselle? Linkki vie Facebookin ohjesivulle.

Facebookin ohjesivuilta löytyy runsaasti tietoa ja tukea, esimerkiksi yksityisen Facebook-ryhmän luomisesta yhdistyksesi jäsenille. Voit myös luoda yhdistyksesi tapahtumasta Facebook-tapahtuman, jonka linkkiä on näppärä jakaa laajemminkin yhdistyksen verkostolle.