1.10.2021

Viivi Viita on Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen 2021

Viivi Viita Suomen Kielipolku SLI ry:stä on valittu Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi vuonna 2021. Valinnan myötä Viivi on nimetty Aivoliiton ehdokkaaksi myös Kansalaisareenan Vuoden Vapaaehtoinen -äänestykseen.

Aktiivinen vapaaehtoinen ja innostava esikuva nuorille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö

Viivi on toiminut vertaisohjaajana Puhu Vaan -ryhmässä vuodesta 2017 alkaen. Puhu Vaan on valtakunnallinen vertaisryhmä nuorille 18–35-vuotiaille aikuisille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö. Vertaisohjaajana Viivi on aktiivisesti luonut uutta toimintaa ja ideoinut erilaisia tapaamisia. Viivi on ollut mukana myös Suomen Kielipolun hallituksessa vuosina 2018–2020.

Viivi on jakanut oman kokemustarinansa Aivoliiton YouTube-kanavalta löytyvällä videolla ja pyrkinyt näin omalla esimerkillään lisäämään tietoutta kehityksellisestä kehityshäiriöstä. Viivi toimii rohkaisevana esimerkkinä muille nuorille ja nuorille aikuisille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö.

Viivi on koulutukseltaan vaatetusompelija ja modisti. Hän käy töissä kokopäiväisesti ja hoitaa vapaaehtoistoimintaa iltaisin ja viikonloppuisin – kiinnittäen kuitenkin huomiota myös omiin voimavaroihinsa ja jaksamiseensa. Viivin ehdokkuudella haluamme nostaa esille nuorten aikuisten toimintaa ja korostaa, että kaikki voivat löytää vapaaehtoistoiminnasta itselleen sopivat tavat osallistua. Viivin esimerkki muistuttaa myös siitä, että kehityksellinen kielihäiriö ei kosketa vain lapsia, vaan jatkuu läpi elämän. Viivi inspiroi omalla esimerkillään!

Äänestä Viivi Kansalaisareenan Vuoden vapaaehtoiseksi

Kansalaisareenan Vuoden vapaaehtoinen -äänestys on käynnissä ja jatkuu 29.10.2021 asti. Äänestyksen kymmenen eniten ääniä saaneen joukosta arvovaltainen raati valitsee Vuoden vapaaehtoisen 2021, joka palkitaan joulukuussa.

Käy antamassa äänesi Viiville!
Siirry äänestyslomakkeeseen

Miten Aivoliiton Vuoden vapaaehtoinen valittiin?

Vuoden vapaaehtoinen -ehdokasasettelu käynnistyi keväällä ja jatkui elokuuhun asti. Aivoliiton jäsenyhdistykset nimesivät omia ehdokkaitaan, joista raati valitsi Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoisen. Raati muodostui Aivoliiton liittovaltuuston ja järjestötiimin jäsenistä. Lue lisää Aivoliiton Vuoden vapaaehtoisen valitsemisesta.