Kommunikaatiokeskus

Kommunikaatiokeskus tarjoaa tukea ja palveluita henkilöille joilla on afasia tai kielellinen erityisvaikeus sekä heidän läheisilleen.

Vanhemmille, joiden lapsella on kielellinen erityisvaikeus tai epäily siitä on tarjolla esimerkiksi Arjen vinkit vanhemmille -hankkeen eri toiminnot ja materiaalit sekä verkossa että Vinkkipäivät, joita järjestetään viikonloppuisin n. 10 kpl vuodessa eri puolella Suomea.

Juttu-tupa on afaattisille henkilöille suunnattua toimintaa työväen- ja kansalaisopistoissa. Toimintaa kehitetään yhteistyössä Aivoliiton kanssa. Juttu-tupien ohjaajat on koulutettu afaattisen henkilön kommunikoinnin tukemiseen. Tavoitteena on tarjota mielekästä ryhmätoimintaa ja vertaistukea osallistujille. Osallistujia tuetaan ja kannustetaan vuorovaikutukseen. Tukena käytetään esimerkiksi kuvia, kirjoittamista sekä piirtämistä. Ryhmiä on sekä suomen- että ruotsinkielisinä ympäri Suomen.

Ohjausta ja neuvontaa antavat puheterapeuttimme sekä puhelimitse ja verkossa että erilaisissa tilaisuuksissa eri puolella Suomea. Puheterapeutit järjestävät erilaisia teemapajoja ja tilaisuuksia yhdessä Aivoliiton jäsenyhdistyksien ja ryhmien kanssa. Toiminta on suunnattu henkilöille, joilla on afasia tai kielellinen eritysvaikeus sekä heidän läheisilleen ja se on maksutonta.

Kohderyhmien arjessa selviytymistä tuetaan myös antamalla tietoa ja opastusta puhetta tukevista ja korvaavista keinoista sekä selkokielestä ja osallistumalla erilaisiin työryhmiin näiden palvelujen kehittämiseksi. Kommunikaatiokeskuksen verkkosivuilta löydät tietoa, tukea ja materiaaleja arjen tueksi, kun sinulla tai läheiselläsi on afasia tai kielellinen erityisvaikeus.

Ota rohkeasti yhteyttä ja tule mukaan toimintaan!

Aiheeseen liittyvät