Kommunikaatiokeskus

Kommunikaatiokeskus tarjoaa tukea ja palveluita sinulle, jolla on afasia tai kehityksellinen kielihäiriö sekä läheisillesi.

Juttu-tupa

on afaattisille henkilöille suunnattua toimintaa työväen- ja kansalaisopistoissa. Toimintaa kehitetään yhteistyössä Aivoliiton Kommunikaatiokeskuksen kanssa. Juttu-tupien ohjaajat on koulutettu afaattisen henkilön kommunikoinnin tukemiseen. Tavoitteena on tarjota mielekästä ryhmätoimintaa ja vertaistukea osallistujille. Osallistujia tuetaan ja kannustetaan vuorovaikutukseen. Tukena käytetään esimerkiksi kuvia, kirjoittamista sekä piirtämistä. Ryhmiä on sekä suomen- että ruotsinkielisinä ympäri Suomen.

Ohjausta ja neuvontaa

saat puheterapeuteiltamme kehitykselliseen kielihäiriöön ja afasiaan liittyen sekä puhelimitse että verkossa ja voit tavata heidät myös erilaisissa tilaisuuksissa eri puolella Suomea. Puheterapeutit järjestävät erilaisia teemapajoja ja tilaisuuksia yhdessä Aivoliiton jäsenyhdistyksien ja -ryhmien kanssa. Toiminta on suunnattu sinulle, jolla on afasia tai kehityksellinen kielihäiriö ja läheisillesi kuten puolisolle tai vanhemmille ja muille perheenjäsenillesi. Palvelut on maksuttomia.

Arjen vinkit vanhemmille on tarkoitettu sinulle vanhempi, jonka lapsella on kehityksellinen kielihäiriö tai epäily siitä.Tarjolla esimerkiksi tietoa ja materiaaleja sekä vertaistukiryhmä verkossa että Vinkkipäiviä, joita järjestetään viikonloppuisin n. 2-5 kpl vuodessa eri puolella Suomea.

Tuemme arjessa selviytymistäsi myös antamalla tietoa ja opastusta puhetta tukevista ja korvaavista keinoista sekä selkokielestä.

Lisäksi osallistumme erilaisiin työryhmien työskentelyyn, jotta palvelujen ja toimintojen kehittämisessä huomioidaan afasian ja kehityksellisen kielihäiriön tuomat haasteet paremmin.

Kommunikaatiokeskuksen verkkosivuilta löydät tietoa, tukea ja materiaaleja arkesi tueksi, kun sinulla tai läheiselläsi on afasia tai kehityksellinen kielihäiriö.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin ja tule mukaan toimintaan!

Aiheeseen liittyvät