Puhevammaisten tulkkikeskus

Aivoliiton tulkkikeskus tuottaa puhevammaisten tulkkauspalveluja sekä kommunikaatio-ohjausta ja opetusta Varsinais-Suomen alueella. Tulkkikeskus osallistuu myös puhevammaisten tulkkauspalvelun kehittämiseen sekä siitä tiedottamiseen. Tarjoamme myös koulutusta ja asiantuntijapalveluita. Aivoliiton tulkkikeskus on Kelan sopimuskumppani. Muita asiakkaita ovat mm. hyvinvointialueet.

Puhevammaisten tulkkauspalvelu

Sinulla on oikeus käyttää vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua, jos sinulla on

• puhevamma, kuulovamma tai kuulonäkövamma ja jos vammasi vuoksi tarvitset tulkkausta
  • työssä käymiseen, opiskeluun, asiointiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen, harrastamiseen tai virkistykseen.

Tulkkauspalvelun käyttö edellyttää myös, että pystyt ilmaisemaan itseäsi tulkkauksen avulla ja käytät jotain toimivaa kommunikointimenetelmää. Puhevammaisella henkilöllä on oikeus käyttää tulkkauspalvelua vähintään 180 tuntia vuodessa. Voit saada lisätunteja, jos se on perusteltua. Päätöksessä otetaan huomioon yksilölliset tarpeesi. Opiskelutulkkausta voit hakea perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Voit saada tulkkausta myös ulkomaanmatkalle. Oikeutta tulkkauspalveluun haetaan Kelan Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksesta.

Henkilöstö

Aivoliitossa toimii kaksi kokoaikaista tulkkia.

Tutustu myös tarjoamaamme kommunikaatio-opetukseen ja -ohjaukseen

Aiheeseen liittyvät