Tarjoamme vertaistukea AVH:n sairastaneille ja heidän läheisilleen

Vertaistuki auttaa sekä aivoverenkiertohäiriön (AVH) sairastanutta että hänen läheisiään muodostamaan käsitystä siitä uudesta elämäntilanteesta, jonka sairastuminen on mukanaan tuonut. Kiteytettynä vertaistuki on läsnäolon, valon ja toivon tuomista ihmistä ahdistavaan tilanteeseen. Aivoliitossa tarjoamme vertaistukea monella eri tavalla.

Henkilökohtainen vertaistuki

Voit hakea henkilökohtaista vertaistukea Aivoliiton vertaistukihenkilövälityksen kautta koko Suomen alueelta. Vertaistukihenkilömme ovat koulutettuja ja vaitiolovelvollisia vapaaehtoisia, jotka tarjoavat keskustelutukea niin aivoverenkiertohäiriön sairastaneille kuin heidän läheisilleen. Ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai lähetä sähköpostia osoitteeseen Enable JavaScript to view protected content.. Yhteydenottoosi vastaa Aivoliiton ammattilainen, joka aloittaa sopivan vertaistukihenkilön etsinnän.

Läheisten vertaistuki puhelimitse

Läheisten vertaispuhelin tarjoaa kuuntelijan ja mahdollisuuden jakaa oman kokemuksia toisen AVH:n sairastaneen läheisen kanssa. Puhelimeen vastaavat vuoroviikoin vapaaehtoiset läheisten vertaistukijat, joilla itsellään on jo pidempi aika oman läheisensä sairastumisesta. Puhelinpäivystäjät toimivat tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin oman elämänkokemuksensa kautta. Puhelinpäivystäjä on saanut vertaistukijan koulutuksen.

Vertaispuhelimeen voi soittaa halutessaan myös nimettömänä. Keskustelut ovat aina luottamuksellisia.

Mikäli linja on soittaessa jo varattu, kannattaa kokeilla myöhemmin uudelleen. Pilottivuoden aikana toiminnasta kertyneitä kokemuksia, palautetta ja kehittämisideoita otetaan mielellään vastaan! Voit jättää palautetta tästä linkistä.

Vertaistukipuhelimeen soittaminen maksaa saman verran, kuin muihinkin kotimaisiin yksityisliittymiin soittaminen (matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksu tai lankapuhelimesta soitettaessa paikallisverkkomaksu).

Vertaistukipuhelin aivoverenkiertohäiriön sairastaneen läheisille päivystää keskiviikkoisin klo 18–21 numerossa 044 724 4999.

Toivo-vertaistukisovellus
Henkilökohtaista vertaistukea voi hakea myös verkossa, Toivo-vertaistukisovelluksen kautta. Toivo-vertaistukisovellus on ohjelma, jonka kautta voi olla anonyymisti suoraan yhteydessä koulutettuun vertaistukihenkilöön. Sovelluksessa toimii useita Aivoliiton vertaistukihenkilöitä. Sovelluksen voi ladata maksutta sovelluskaupoista (GooglePlay tai AppStore) tai sitä voi käyttää selaimella osoitteessa olkatoiminta.fi/toivosovellus.

Ryhmätoiminta

Lähellä sinua toimii Aivoliiton jäsenyhdistysten ryhmiä, kerhoja ja liikuntaryhmiä. Osa ryhmistä on suunnattu erityisesti työikäisenä sairastaneille. Lue lisää vertaistukiryhmien toiminnasta.

Juttu-tupa-toiminta on tarkoitettu afaattisille henkilöille. Juttu-tupia toimii jo yli 40 paikkakunnalla Suomessa. Lisätietoa Juttu-tupa-toiminnasta.

Come together on verkkovertaisryhmä nuorille AVH:n sairastaneille. Ryhmä kokoontuu verkossa kerran kuukaudessa, sunnuntaisin klo 14.30-16.00. Voit tulla mukaan ryhmään vain hetkeksi tai olla linjoilla koko tapaamisen ajan. Kameran käyttäminen on vapaaehtoista. Mukana linjoilla ovat vertaisohjaajat Topi, Anna, Mikko ja Lotta. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita, linkin tapaamisiin löydät aina verkkosivujemme tapahtumakalenterin kautta. Lisätietoja verkkoryhmästä saat Topilta Enable JavaScript to view protected content. tai Lotalta Enable JavaScript to view protected content..

Oletko AVH:n sairastanut työikäinen ja asut Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä tai Pohjois-Pohjanmaalla? Selvisitkö sairaudesta ulkopuolisen silmin ”vähällä”, mutta arkesi tuntuu kuitenkin haastavammalta kuin ennen? Jos vastasin kysymyksiin “kyllä”, tutustu Koppi arjesta -hankkeeseen!

Läheisille suunnatut verkkoillat

Järjestämme säännöllisesti AVH-läheisten verkkoiltoja, joihin voit tulla kuulolle, kysyä neuvoa ja osallistua keskusteluun muiden saman kokeneiden kanssa. Sairastuneen lapsen tai nuoren vanhemmille ja läheisille järjestämme verkkotapaamisia vertaisvanhempien kanssa sovittaessa. Lue lisää verkkoilloista.

Kurssit

Aivoliiton AVH-kurssit on tarkoitettu aivoverenkiertohäiriön sairastaneille ja heidän läheisilleen. Kursseilla on mahdollisuus keskusteluun, kokemusten vaihtoon sekä monipuoliseen toimintaan ammattilaisten ohjaamissa vertaisryhmissä. Kursseilla autetaan ja tuetaan kuntoutujaa ja hänen läheisiään vahvistamaan omaa ja perheen hyvinvointia sekä elämään mahdollisimman täysipainoista arkea. Kurssivalikoimastamme löytyy mm. erityisesti työikäisille suunnattuja kursseja ja parisuhteeseen keskittyvä parikurssi.

Aiheeseen liittyvät