Aivoverenkiertohäiriön oireet

Tunnistatko sinä aivoverenkiertohäiriön (AVH) oireet? Niiden ilmetessä soita välittömästi hätänumeroon 112.

Aivoverenkiertohäiriöön viittaavia oireita ovat:

• Halvausoireet: yleensä toispuoleinen käden ja/tai jalan voima- ja/tai tuntoheikkous
  • Suupielen roikkuminen
  • Puhehäiriö
  • Näköhäiriö: molemmilla silmillä nähtävät kaksoiskuvat tai näkökentän puutokset
  • Tasapainohäiriö, kävelyvaikeus ja huimaus yhdessä

Oireet ovat useimmiten kivuttomia. Aivoverenvuotoon voi liittyä äkillinen ja kova päänsärky.

Tunnista ja soita 112

Soita välittömästi hätänumeroon 112, jos sinulle tai läheisellesi ilmaantuu äkillisesti jokin aivoverenkiertohäiriöön viittaavista oireista. Kiireellinen ambulanssikuljetus sairaalan päivystyspoliklinikalle (ei terveyskeskukseen) on tarpeen, sillä aivoinfarktin liuotushoito on aloitettava ensitunteina. Verisuonen tukkeutuminen aiheuttaa kudokseen hapenpuutteen. Mitä kauemmin verenkierto on estynyt, sitä suuremmiksi vauriot kasvavat. Siksi jokainen minuutti on tärkeä. Soitto hätänumeroon 112 käynnistää hoitoketjun, jossa sairastunut saa jo ambulanssissa oikean hoidon ja pääsee suoraan oikeaan hoitoyksikköön sairaalassa. Lue lisää AVH:n akuuttihoidosta.

Soita hätänumeroon aina, vaikka oireet menisivätkin ohi. Ohimenevä aivoinfarkti eli TIA on vaarallinen, sillä se on varoitussignaali. Ensimmäisen TIA:n saaneista 10–20 prosenttia saa aivoinfarktin 90 vuorokauden kuluessa kohtauksesta, ja jopa puolet infarkteista ilmaantuu kahden vuorokauden kuluessa TIA:sta. Lue lisää TIA:sta.

Katso video aivoverenkiertohäiriön tunnistamisesta.

Aiheeseen liittyvät