Allasterapia

Allasterapia on tavoitteellista ja toimintakykyä edistävää kuntoutusta. Vesi on monille miellyttävä harjoitteluympäristö, joka mahdollistaa itsenäisempää toimintaa veden antaman tuen avulla. Allasterapia mahdollistaa usein veden nosteen ansiosta harjoittelun pystyasennossa niille, jotka eivät siihen muuten pystyisi. Elementtinä vesi on oiva kuntoutusympäristö eri kuntoisille henkilöille veden antaman nosteen ja toisaalta taas vastuksen myötä. Lämmin vesi lievittää usein myös kipuja, lievittää jäykkyyttä ja veden hydrostaattinen paine lievittää turvotusta.

Meillä Meri-Karinassa toimii erilaisia vesiliikuntaryhmiä mm. vesivoimistelu AVH:n sairastaneille. Lisäksi meillä toimii vesijuoksuryhmä. Lisätietoa ryhmistä voi kysyä fysioterapeuteiltamme.

Allasterapiaan voi hakeutua Kelan tai kaupunkien maksusitoumuksella tai itsemaksaen. Kelan ja kaupunkien maksusitoumuksia varten tarvitset lääkärin kuntoutussuunnitelman sekä omahakemukset kyseiseen maksajatahoon (Kelan lomake KU 104).

Allasterapia toteutetaan Meri-Karinan omassa altaassa. Uima-allas on kooltaan 6 x 11m, syvyydeltään 80-140cm. Altaan lämpötila on 32 astetta.