1. Vad är kakor?

Kakor är små datafiler som överförs till din dator när du kontaktar en webbplats. Kakorna sparas bland de filer som webbläsaren använder.

2. Varför används kakor?

Kakorna identifierar din dator när du besöker webbplatsen på nytt. De kommer även ihåg vilka val du har gjort tidigare på webbplatsen och de förbättrar därigenom din användarupplevelse av webbplatsen. Med hjälp av kakor kan man exempelvis identifiera användarens enhet samt anpassa eventuell reklam på webbplatsen och i eventuella andra tjänster.

3. Vilka kakor används?

Vissa kakor är nödvändiga med tanke på webbplatsens funktion och användningen av den. Dessa kakor samlar inte in någon sådan information om användaren som kunde användas för marknadsföring eller för att komma ihåg vilka webbsidor användaren har valt.

De kakor som mäter prestandan samlar in information om hur användarna använder vår webbplats (t.ex. mest besökta sidor, eventuella felmeddelanden). Dessa kakor samlar inte in någon identifierbar information om användaren, utan de är anonyma och de används endast för att förbättra webbsidornas funktion och rapportera användarvolymer.

Tredje parters insticksprogram som används på webbplatsen, till exempel YouTube-videor, kan spara data som används för att identifiera användaren och det kan vi tyvärr inte påverka. Om du vill förhindra att de följer dina rörelser på webben, kan du avaktivera så kallade tredjepartskakor i webbläsarens inställningar. Anvisningar hittar du i webbläsarens hjälp.

På våra sidor finns det knappar som gör det enklare att dela med sig av innehållet i olika webbkommunikationsmiljöer och sociala medier. Om du använder dessa knappar kan den tjänst du har valt placera en kaka på din enhet. Dessa kakor har vi inte kontroll över. Mer information om användningen av tredjepartskakor hittar du på webbplatsen för parten i fråga.

4. Administration och förhindrande av kakor

Om du inte vill ta emot kakor kan du ändra dina webbläsarinställningar så att du alltid får ett meddelande när webbplatsen försöker skicka en kaka till din dator. Alternativt kan du förhindra användningen av kakor helt och hållet. Du kan begränsa eller förhindra användningen av kakor i webbläsaren (se detaljerade anvisningar i webbläsarens hjälp).