Kehityksellisen kielihäiriön tietoisuusviikko

Aivoliitto järjestää ensimmäistä kertaa kehityksellisen kielihäiriön tietoisuusviikon 11.-15.10.2021. 15.10 vietetään myös maailmanlaajuista kehityksellisen kielihäiriön tietoisuuspäivää.

Viikon teemana on ”Kartalle kehityksellisestä kielihäiriöstä”. Haluamme lisätä tietoisuutta kehityksellisestä kielihäiriöstä, sen esiintyvyydestä ja sen tyypillisistä piirteistä eri ikävaiheissa. Kehityksellinen kielihäiriö on vielä suurelle yleisölle suhteellisen tuntematon, vaikka sitä esiintyy keskimäärin yhdellä lapsella 14:sta. Jokaisessa koululuokassa on siis keskimäärin lapsi, jolla on kehityksellinen kielihäiriö.

Kampanja

Kehityksellisen kielihäiriön tietoisuusviikolla toteutamme liiton sosiaalisen median kanavissa (Facebook, Twitter, Instagram) kampanjan #kartallekielihäiriöstä. Julkaisemme viikon aikana teemaan liittyvää materiaalia: videoita ja kirjoituksia sekä jaamme tietoa kehityksellisestä kielihäiriöstä.

Lähde mukaan

• Osallistu mukaan tietoisuusviikkoon kertomalla sosiaalisessa mediassa sinun kokemuksia kehityksellisestä kielihäiriöstä ja ole mukana lisäämässä tietoisuutta.
  • Voit käyttää aihetunnisteita: #kehityksellinenkielihäiriö #kartallekielihäiriöstä

Webinaari Kartalle kielihäiriöstä

Tietoisuusviikko huipentui kehityksellisen kielihäiriön tietoisuuspäivänä webinaariin. Webinaarissa puhujina alan ammattilaisia sekä kokemuspuheenvuoro.

Webinaarin ohjelma:

• Alkusanat
    Aivoliiton toiminnanjohtaja Mika Pyykkö

• Mitä kehityksellinen kielihäiriö on?
    Lääkäri, foniatri Marja Asikainen

• Vaikean kehityksellisen kielihäiriön kuntoutus. Mitä vanhempien ja ammattilaisten tulisi tietää puheen ymmärtämisen kuntoutuksesta?
    Sirpa Tarvainen FM, laillistettu puheterapeutti ja väitöskirjatutkija

• Lapsen kielenkehityksen tukeminen arjessa