Kehityksellisen kielihäiriön tietoisuusviikko 2023

Aivoliitto järjestää tänä vuonna kehityksellisen kielihäiriön tietoisuusviikon 16.-22.10.2023. Maailmanlaajuista kehityksellisen kielihäiriön tietoisuuspäivää vietetään 20.10.

Viikon tavoitteena on lisätä tietoisuutta kielihäiriöstä sekä siitä, miten se vaikuttaa eri elämänvaiheissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä. Seuraa liiton somekanavia Facebookissa ja Instagramissa @Puhetta ja @Aivoliitto, jossa tiedotamme tietoisuusviikon sisällöistä sekä julkaisemme viikon aikana teemaan liittyvää materiaalia: videoita ja kirjoituksia sekä jaamme tietoa kehityksellisestä kielihäiriöstä.

Viikko huipentuu kansainvälisen kehityksellisen kielihäiriön tietoisuuspäivään perjantaina 20.10.2023, jolloin Aivoliitto järjestää kaikille avoimen Kartalle kielihäiriöstä -webinaarin.

Tänä vuonna Kartalle kielihäiriöstä -webinaarin teemana on kehityksellinen kielihäiriö eri elämänvaiheissa ja toimintaympäristöissä. Webinaarissa kuullaan puheenvuoroja kehitykselle suotuisista toimintaympäristöistä, kouluikäisen tuen järjestämisen muodoista sekä harrastamisesta kielihäiriöisen lapsen näkökulmasta.

Ohjelma:

12.00–12.05 Tervetuloa

12.05–12.15 Avaussanat
Timo Tulisalo, järjestöpäällikkö/ Aivoliitto

12.15–12.45 Kehityksellinen kielihäiriö liikuntaharrastuksissa – Miten huomioida?
Oona Järvinen, Pihalla!-hanke

12.45–13.15 Kokemuspuheenvuoro vanhemmalta: “Kielihäiriö alakoululaisella”
Outi Närvä, Suomen Kielipolku SLI ry

13.15–13.30 Tauko

13.30–14.00 Aivoterveellinen toimintaympäristö kehityksen ja oppimisen tukena
Nina Sajaniemi, varhaiskasvatuksen professori, neuropsykologian erikoispsykologi/ Itä-Suomen yliopisto

14.00–14.30 Oppimisen tuki kielihäiriöisen lapsen näkökulmasta
Tiina Heikkinen, ohjaava opettaja ja Paula Kamppi, erityisluokanopettaja/ Valteri

14.30–14.45 Kommentteja, kysymyksiä ja kiitokset

Rekisteröidy mukaan webinaariin

Lähde mukaan

• Miten sinä voisit lisätä tietoisuutta kehityksellisestä kielihäiriöstä? Osallistu tietoisuusviikkoon esimerkiksi kertomalla sosiaalisessa mediassa sinun kokemuksiasi kehityksellisestä kielihäiriöstä ja ole näin mukana lisäämässä tietoisuutta.
  • Voit käyttää aihetunnisteita: #KehityksellinenKielihäiriö #KartalleKielihäiriöstä #Kommunikointikatkos
  • Haluatko järjestää tapahtuman tai lisätä tietoa muulla tavoin? Autamme mielellämme ideoinnissa. Voit olla yhteydessä Taina Olkinuoraan 040 723 1777 ja Anni Vieruun 044 901 9078.

Lataa pdf: Kehityksellisen kielihäiriön tietoisuusviikko 2023