Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Pulssin tunnustelu

Voit tunnustella pulssia ranteesta, kyynertaipeesta tai kaulalta

Ota rento ranneote

  • Ole rauhallisesti paikallasi. Kokeile, mistä pulssisi tuntuu helpoimmin. Hyvä tunnustelupaikka on ranteessa peukalon puolella. Jotkut tuntevat sykkeen paremmin kyynärtaipeesta tai kaulalta. Paina kevyesti yhdellä tai useammalla sormella tunnustelukohtaa niin, että pulssi tuntuu.
  • Tarkkaile ensin, tulevatko sykäykset säännöllisesti vai epäsäännöllisesti. Voit huomata rytmin tai sen muuttumisen helpommin laskemalla sykettä ääneen tai sanomalla "hep" aina lyönnin jälkeen. 
  • Laske seuraavaksi pulssin tiheys. Laske pulssin sykäykset puolen minuutin ajan. Kerro sitten saamasi tulos kahdella. Näin saat tietää, kuinka monta kertaa sydämesi lyö minuutissa. Normaali lepopulssi on noin 50–100 lyöntiä minuutissa.

Tee pulssin tunnustelusta tapa 

Tunnustele pulssiasi vaikka joka päivä aamulla herättyäsi ja illalla nukkumaan mennessäsi.

Voit aluksi merkitä lukemat esimerkiksi tulostettavaan taulukkoon. Tee muistiinpanoja niin kauan, että tulet tutuksi pulssisi kanssa.

Mittaa pulssi aamuin illoin, vaikka pulssi olisi pitkään säännöllinen. Vaikka pulssi on säännöllinen mittaamishetkellä, se ei poista rytmihäiriön riskiä tulevaisuudessa.

Voit tunnustella pulssiasi ohimennen myös aina, kun sinulla on päivässäsi levollinen hetki ja aikaa sille.

Ota yhteys hoitajaan tai lääkäriin

  • Jos aiemmin säännöllinen pulssi on toisenkin tunnustelun jälkeen epäsäännöllinen.
  • Pulssi on niin tiheä tai epäsäännöllinen, että et saa sykkeestäsi selvää.
  • Lepopulssi on selvästi nopeutunut tai hidastunut alle 50 lyöntiin minuutissa ilman mitään syytä. Pulssin nopeutumisen syynä voivat olla esimerkiksi kuumeinen flunssa, liikunta tai lääkitys.

Jos epäsäännöllinen, hidas tai nopea pulssi aiheuttaa äkillisen huonovointisuuden, hakeudu heti päivystykseen tai soita hätänumeroon 112.

Turhia käyntejä ei ole 

Lääkärisi voi tarkistaa sydämesi rytmin sydänfilmistä eli EKG:sta. Vaikka hän ei toteaisi rytmissä mitään poikkeavaa, havaintosi epäsäännöllisestä pulssista voi kuitenkin olla oikea. Rytmihäiriö on vain saattanut mennä ohi ennen kuin pääsit tutkimukseen. On erittäin hyödyllistä, että havaintosi tulee kirjatuksi.

Hyvä tietää pulssista 

  • Epäsäännöllinen pulssi voi olla varoitus aivoinfarktista. Yksinkertaisella ranneotteella voit ehkäistä vakavat seuraukset, joten kokeile pulssiasi heti.
  • Lepopulssi on normaalisti 50-100 lyöntiä minuutissa, mutta pienet poikkeamat siitä eivät ole vaarallisia.
  • Pulssia nopeuttavat muun muassa liikunta, stressi, hermostuminen, kipu, kahvin juonti, valvominen, tupakointi ja syöminen.
  • Sydän voi joskus lyödä ajoittain epäsäännöllisesti (lyönti jää väliin, sydän muljahtaa). Se johtuu yleensä sydämen lisälyönneistä, jotka ovat vaarattomia.
  • Jos pulssi on tiheä, epäsäännöllistä pulssia voi olla vaikea huomata.

Tältä kuulostaa säännöllinen syke

Tältä kuulostaa epäsäännöllinen syke