Kevein askelin kesään

6.5.2022
Kevein askelin kesään

Hyvin hoidetut ja terveet jalat ovat pohja kaikelle liikkumiselle. Poimi tästä helpot jalkojenhoitovinkit, joista hyötyvät sekä aivoverenkiertohäiriön sairastaneet että kaikki muutkin.

Aivoliiton fysioterapeutti ja jalkojenhoidon asiantuntija Eeva Lehterä muistuttaa, että jaloista huolehtiminen on erityisen tärkeää aivoverenkiertohäiriön jälkeen. Lihasten hallinnan vaikeudet ja jalan virheasennot voivat olla aivoverenkiertohäiriöstä johtuvia oireita. Jalan käytön mahdollistumiseksi voi olla tarpeen ottaa käyttöön erilaisia ortooseja, tukia tai tukikenkiä.

1. Pese jalat päivittäin. Muista kuivata varpaiden välit hyvin, jottei iho haudu rikki.

2. Leikkaa kynnen reunat mahdollisimman suoriksi. Tällöin kynsi ei lähde painumaan kynsivalliin aiheuttaen kynsivallintulehdusta.

3. Rasvaa jalat säännöllisesti, vaikka aina suihkun jälkeen. Rasvauksen jälkeen iho pysyy kimmoisana ja vältyt ihorikoilta ja kovettumilta.

4. Käytä sukkia kengissä ja mahdollisissa ortooseissa ja tuissa. Sukka suojaa ihoa hiertymiltä ja siirtää kosteutta pois jaloista.

5. Tarkista kengät ja ortoosit ennen niiden pukemista kivien tai muiden terävien roskien varalta. Aivoverenkiertohäiriö voi aiheuttaa eriasteisia tuntopuutoksia ja -muutoksia. Esimerkiksi kylmän ja kuuman erottelu voi vaikeutua tai kiviä ja roskia ei tunne kengässä.

6. Voit tehdä aamulla ennen ylösnousua pienen aamujumpan verenkierron elvyttämiseksi. Kipristä varpaita ja pumppaa nilkkoja koukkuun ja suoraksi muutaman minuutin ajan.

• Teksti: Annina Ranimo
  • Kuva: Mostphotos