Vaali luontoa, hoida aivoterveyttä

26.5.2023
Vaali luontoa, hoida aivoterveyttä

Moni arjen ympäristöteko on myös terveysteko, joka saa muun muassa aivomme voimaan hyvin. Neurologi Hanna Haveri vinkkaa, miten luonnon ja ihmisen hyvinvointia edistetään samoilla keinoilla.

Mitä ihmettä, liittyvätkö ilmastonmuutos ja luontokato todellakin aivoterveyteen? Kyllä vain, vakuuttaa neurologi Hanna Haveri. Hän on maailman ensimmäinen planetaarisen terveyden lääkäri, ja hän haluaa kannustaa ihmisiä elämään harmoniassa luonnon kanssa.

Planetaarinen terveys on tiedelehti Lancetin ja Rockefeller-säätiön kahdeksan vuotta sitten luoma termi, jonka mukaan ihmisen terveys ja luonnon tila ovat tiiviisti riippuvaisia toisistaan. Ydinajatuksena on, että luonnon vaaliminen saa myös ihmisen voimaan hyvin.

– Terveyden maailmassa ihminen nähtiin pitkään luonnosta erillisenä olentona. Planetaarisen terveyden kehyksen myötä on havahduttu siihen, että ihminen on osa suurta kokonaisuutta, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, Haveri kertoo.

Käytännössä kokonaisuuden huomioiminen tarkoittaa luontoa kunnioittavia valintoja jokapäiväisessä elämässä. Syömiseen, liikkumiseen, asumiseen, harrastamiseen ja matkustamiseen liittyvistä pienistä valinnoista muodostuu ajan myötä suuria vaikutuksia.

1. Vähennä punaisen lihan syöntiä

Viralliset ravitsemussuositukset suosittelevat syömään punaista lihaa korkeintaan 500 grammaa viikossa. Suuri enemmistö suomalaisista syö sitä kuitenkin huomattavasti enemmän, mikä on haitallista sekä terveydelle että ympäristölle. Planetaarisissa terveyssuosituksissa punaista lihaa suositellaan syömään vain harvoin, ja vaaleaakin lihaa vain 100–150 grammaa viikossa.

Kokeile korvata ainakin osa punaisesta lihasta esimerkiksi palkokasveilla tai lihankorvikkeilla. Helppo tapa vähentää lihan syöntiä on myös lisätä runsaasti kasviksia esimerkiksi lihakastikkeisiin. Punaisen lihan syönnin vähentäminen auttaa alentamaan sekä haitallista LDL-kolesterolia että kokonaiskolesterolia.

2. Vähennä kovien juustojen kulutusta

Erityisesti kovien juustojen valmistus lisää haitallisia ympäristöpäästöjä. Lisäksi ne ovat runsaasti syötynä haitallisia terveydelle, sillä ne sisältävät runsaasti kovaa maitorasvaa ja nostavat helposti kolesteroliarvoja.

Kokeile laittaa leivän päälle härkäpavuista tai punajuuresta tehtyä kotimaista hummusta tai järvikalasäilykettä. Ne sisältävät juuston tapaan runsaasti proteiinia, mutta niiden valmistaminen aiheuttaa huomattavasti vähemmän ympäristöpäästöjä.

Kesäaikaan juustoja voi korvata myös villiyrteillä. Kerää esimerkiksi voikukkaa, ketunleipää ja vuohenputkea. Niitä voi laittaa sellaisenaan leivän päälle tai tehdä niistä pestomaista levitettä. Villiyrteistä saa runsaasti erilaisia ravintoaineita, jotka tekevät hyvää myös aivoterveydelle.

3. Kulje jalan tai pyörällä

Jos aikaisemmin olet tehnyt lyhyet kauppa- tai työmatkat autolla, kokeile kulkea ne jalan tai pyörällä. Jo 10–15 minuuttia lisää päivittäistä liikuntaa hyödyttää terveyttä paljon. Samalla autoilun aiheuttama ympäristön kuormitus vähenee.

Lisääntynyt arkiliikunta voi auttaa myös nukkumaan paremmin, kun keho saa kaipaamaansa fyysistä rasitusta. Hyvä nukkuminen edistää olennaisesti aivojen terveyttä.

4. Piipahda lähiluontoon

Luonto rauhoittaa ja elvyttää meitä automaattisesti. Sen tarjoamat aistiärsykkeet eivät samalla tavalla rasita aivojamme kuin ihmisen luomat aistiärsykkeet kaupunkiympäristössä.

Ota tavaksesi piipahtaa lähiluontoon säännöllisesti. Jo lyhyt kävelylenkki luonnossa auttaa laskemaan stressitasoa, mikä tekee hyvää aivoille ja hermostolle. Opettele myös havainnoimaan kasveja, lintuja ja muita eläimiä. Aivot kaipaavat jatkuvasti uusia haasteita pysyäkseen hyvässä kunnossa. Havainnointikyky kehittyy vain harjoittelemalla havainnointia säännöllisesti.

5. Tuo kotiin luontoelementtejä

Itseä miellyttävät luontokuvat ja viherkasvit voivat tukea mielen hyvinvointia monin eri tavoin. Ne saattavat esimerkiksi auttaa lievittämään stressiä. Kokeile esimerkiksi laittaa tietokoneesi näytönsäästäjäksi luontomaisema, johon liittyy hyviä muistoja. Tai sisusta erilaisten viherkasvien avulla. Viherkasvit voivat auttaa puhdistamaan sisäilmaa ja saattavat monipuolistaa myös elimistön bakteeriston koostumusta.

6. Pidä piha luonnontilaisena

Mitä enemmän kotipihalla on puita, pensaita, kukkia ja kasveja, sitä enemmän siinä elää erilaisia eliöitä. Monipuolinen altistuminen puutarhan eliöstölle on hyödyllistä elimistön bakteeristolle ja sitä kautta mahdollisesti myös aivoterveydelle ja vastustuskyvylle.

7. Vähennä valaistusta

Keinovalot haittaavat monien eliöiden, kuten pölyttäjien toimintaa. Siksi pihavalot kannattaa sammuttaa yön ajaksi. Valaistuksen vähentäminen saattaa auttaa parantamaan myös ihmisten unenlaatua.

8. Laske huonelämpötilaa

Sisälämmitys kuluttaa paljon energiaa, ja varsinkin korkea makuuhuoneen lämpötila voi haitata nukkumista. Kokeile laskea makuuhuoneen lämpötila alle 20 asteeseen.

9. Valitse lomalla kotimaanreissu

Paikanvaihdos lomalla tekee hyvää, mutta aina reissun ei tarvitse suuntautua ulkomaille. Suomessa on paljon matkanjärjestäjiä, jotka tarjoavat erilaisia luontomatkoja ja -palveluita. Lähde mukaan esimerkiksi ryhmäpyörämatkalle tai osallistu villiyrttikurssille. Monet urheiluopistot taas tarjoavat esimerkiksi perheille ja ikääntyneille sopivia liikuntalomia.

Ympäristö kiittää, kun lentomatkan jättää väliin. Aivot taas kiittävät liikunnallisesta ja mukavasta lomasta, jonka aikana ne pääsevät palautumaan kaikessa rauhassa.

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 2/2023.

• Teksti: Hanna Vilo
  • Kuva: Arttu Syrjänen