Kuntoutus

Virtuaalilasit vievät kuntoutujan toiseen ympäristöön

Virtuaalitodellisuudesta on tullut uusi kuntoutuksen työväline. Satalinnassa sitä on kokeiltu aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden kuntoutukseen.

3/2017
Aivoterveys virtuaalikuntoutus verkkolehti

Tabletin näytöllä ui parvi kaloja. Toimintaterapeutti Anu Lehto seuraa, kun fysioterapeutti Mika Toivonen tekee keskittymisharjoitusta virtuaalilaseilla. Lehto ja Toivonen ovat hyödyntäneet uutta virtuaalikuntoutuspalvelua työssään, Satakunnan sairaanhoitopiirin sairaalassa Satalinnassa, Harjavallassa. Palvelun on kehittänyt Peili Vision Oy, joka tuottaa virtuaalitodellisuuteen liittyviä harjoituksia neurologiseen kuntoutukseen.

Palvelu sisältää muistipelin, keskittymis-, nimeämis- ja reaktioharjoituksia. Terapeutti voi räätälöidä potilaalle yksilöllisiä harjoitteita ja seurata harjoitusten etenemistä tabletilta. Virtuaalilaseilla suoritettavien tehtävien ympäristöinä toimivat muun muassa kodin huoneet, vedenalainen maailma ja avaruus.

Pelillisiä harjoituksia

Satalinnassa palvelua on käytetty yhdessä aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden kanssa.

- Potilaallani oli vaikeuksia sanojen löytämisessä, puheen tuottamisessa ja sanojen tunnistamisessa. Teimme virtuaaliympäristössä erilaisia nimeämisharjoituksia. Alkuun kuntoutuja tarvitsi lisävihjeitä esineiden tunnistamiseen. Teimme harjoituksia säännöllisesti noin 15 minuuttia kerrallaan, ja kuntoutuksen edetessä tehtävien suorittaminen nopeutui selkeästi, kertoo Toivonen.

Virtuaalikuntoutus tarjoaa pelillisiä harjoituksia myös neglectin kuntoutukseen. Aivoverenkiertohäiriön jälkeen ilmaantuvalla neglect-oireella tarkoitetaan potilaan kyvyttömyyttä havainnoida ja reagoida aivoverenkiertohäiriöön nähden kehon vastakkaiselta puolelta tuleviin ärsykkeisiin.

- Molemmilla kokeiluun osallistuneilla kuntoutujillani oli vasemman puolen huomiotta jättämistä ja näkökentän puuttumista. Hyödynsin heidän kanssaan harjoituksia, joissa täytyy etsiä esineitä myös näkökentän vasemmasta laidasta. Toinen potilaista harmitteli välillä, eteneekö kuntoutuminen ollenkaan. Näytin hänelle tilastoista, miten hän oli kehittynyt harjoitusten tekemisessä. Tämä motivoi asiakasta omaan kuntoutukseensa ja sai hänet piristymään, sanoo Lehto.

Aivoterveys virtuaalikuntoutus2
Pelilliset harjoitukset räätälöidään kuntoutujan tarpeen mukaan.

Yleistyy tulevaisuudessa

Lehto ja Toivonen näkevät virtuaalikuntoutuksessa paljon potentiaalia.

- Tulevaisuus on varmasti teknologiapainotteinen myös kuntoutuksen apu- ja harjoitusvälineiden osalta. Olemme edelleen mielellämme kehittämässä palvelua, ja jatkossa se voisi tulla yksikköömme käyttöön, Lehto ja Toivonen summaavat kokeilusta saamiaan kokemuksia.

Peili Visionin laitteilla toteutettiin syyskuussa myös etäpuheterapiasessio.

- Meidän tietojemme mukaan se oli ensimmäinen VR-etäterapiatapaaminen maailmassa, iloitsee Peili Vision Oy:n hallituksen puheenjohtaja Joonas Pöllä.

Virtuaalikuntoutuspalvelun kokeilu on osa Prizztech Oy:n ja SAMKin HYVÄKSI – Hyvinvointiteknologian innovaatioverkosto -hanketta. Hankkeessa kehitetään teknologiaa eri käyttäjäryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen. Hanketta rahoittaa Satakuntaliitto (EAKR), Porin seudun kunnat ja SAMK.

• Teksti ja kuvat: Niina Holappa, HYVÄKSI-hanke