Läheinen, mitä sinulle kuuluu?

26.11.2021
Läheinen, mitä sinulle kuuluu?

Perhe ja läheiset ovat tärkeä osa kuntoutujan arkea etenkin silloin kun sairaus on vielä suhteellisen uusi asia.

Läheisen apua ja tukea tarvitaan arjen toimissa, tsemppiä ja kannustusta kuntoutuksen edetessä sekä rinnalla kulkemista ja läsnäoloa koko ajan. Jos arki rullaa sairastuneen ympärillä, niin huomaako kukaan kysyä, mitä läheiselle kuuluu?

– On huolestuttavaa, jos kukaan ei kysy. Mutta vielä huolestuttavampaa on, jos läheinen vastaa kysymykseen kertomalla kuntoutujan voinnista ja sivuuttaa kokonaan kysymyksen itsestään, sanoo AVH-perhetuen hankesuunnittelija Risto Lappalainen.

Omien tarpeiden sivuuttamisessa on riski sairastua vahvuuteen. Vahvuuteen sairastunut kieltää omat heikkoutensa ja keskittää kaiken tarmonsa kuntoutujan tukemiseen. Koska omat tarpeet ja itsestä huolehtiminen jää, voi tilanne pahimmillaan johtaa uupumiseen. Siksi läheisen on erityisen tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnistaan – ja kertoa myös niistä kuulumisistaan muille.

Arjen pikakysely auttaa alkuun

– Jos arki on kuormittavaa, voi oman olon miettiminenkin tuntua raskaalta. Joskus alkuun pääseminen vaatii sen, että joku osaa kysyä oikeita kysymyksiä. Ja ainakin se vaatii, että pysähtyy itse hetkeksi miettimään kuulumisiaan, Lappalainen toteaa.

AVH-perhetuen hankkeessa kehitetty Arjen pikakysely on saanut positiivisen vastaanoton perheissä. Kyselyn kahdeksaan väittämään vastaaminen vie vain hetken ja siitä näkee nopeasti, mitä kuuluu. Kyselyn tarkoitus on herättää pohtimaan omaa ja perheen arkea tarkemmin ja ottaa mahdolliset huolenaiheet puheeksi perheessä tai esimerkiksi seuranta- tai kuntoutuskäynnillä.

– Yksinkertaisimmillaan kyselyä voi käyttää lukemalla väittämät ja merkitsemällä omat vastaukset ruutupaperille. Kun jokainen perheestä vastaa kyselyyn, on myös helppo verrata, onko kaikkien kokemus yhteisestä arjesta samanlainen, vinkkaa Lappalainen ja haastaa perheitä kokeilemaan.

Yksi mahdollisuus kuulumisten kertomiseen ja omien kokemusten jakamiseen samassa tilanteessa olevien kanssa ovat läheisille suunnatut, kerran kuukaudessa järjestettävät Terveisiä perheeltä! – AVH-perhetuen verkkoillat. Pääsääntöisesti joka kuukauden toisena maanantai-iltana linjoilla ovat eläkeikäisen läheiset ja saman viikon torstai-iltana työikäisten läheiset. Näihin verkkoiltoihin ei tarvitse ilmoittautua. Tule mukaan kertomaan, mitä sinulle kuuluu.

Arjen pikakysely: aivoliitto.fi/avhperhetuki

Osallistumislinkki verkkoiltoihin: aivoliitto.fi/tapahtumat

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 1/2021.

• Teksti: Sari Seitsalo, hankesuunnittelija, Aivoliitto ry
  • Kuvat: Mostphotos