Osa 2: Sapuskaa

Oletko tavannut Boorin ja Sinkin? Toisessa osassa Reti tapaa erilaisia ravintoaineita.

Kuuntele ja katso YouTubessa:

Hauskoja faktoja ja pohdittavaa

Pääasioita aineenvaihdunnasta:

• Aikuisen aivot painavat noin 1,5 kiloa eli vain noin 2 prosenttia kehon painosta. Silti ne käyttävät noin viidesosan veren kuljettamasta hapesta ja ravinteista. Lapsilla jopa puolet.
  • Koska aivoissa ei ole omia energiavarastoja, aivosolut tarvitsevat jatkuvasti verenkierron välityksellä kulkevia ravintoaineita ja glukoosia eli rypälesokeria, jota elimistö valmistaa ravinnosta.
  • Sanotaan, että noin 75–80 prosenttia aivoista on vettä. Toisaalta sanotaan, että 60 prosenttia aivoista on rasvaa. Miten tämä on mahdollista?
    • Jos osuudet lasketaan elävistä aivoista, joissa kiertää veri, on valtaosa aivoista vettä, koska veri on pääasiassa vettä. Jos taas lasketaan pelkkä aivoaines, josta neste on poistettu, niin siitä 60 prosenttia on rasvaa.

Pohdittavaa: Mikä on aivoruokaa?

• Elimistö valmistaa aivojen energianlähdettä eli glukoosia ravinnosta, kuten hiilihydraateista. Tärkeää on syödä hyviä eli niin sanottuja hitaita hiilihydraatteja eli täysjyväviljoja, puuroja jne. Valkoinen sokeri ja leipä ovat nopeita hiilihydraattilähteitä, jotka kyllä nostavat energiatasoa nopeasti, mutta myös laskevat sen yhtä nopeasti. Näin syntyy verensokerin heilahduksia, jotka aiheuttavat muun muassa väsymystä.
  • Mustikan on todettu ehkäisevän muistiongelmien syntymistä, jonka lisäksi marjat ja hedelmät auttavat jaksamaan virkeänä koko päivän. Kasviksista muun muassa parsakaali ja kukkakaali sekä tomaatti ovat aivoystävällistä ruokaa.
  • Aivot ovat ihmisen rasvaisin elin. Siksi hyvien rasvojen eli omega-rasvahappojen saanti on aivoille tärkeää. Hyviä rasvoja saa esimerkiksi kalasta, pähkinöistä ja siemenistä. Eläinperäinen eli niin sanottu kova rasva voi pahimmillaan ajan myötä tukkia kaula- tai aivovaltimoita aiheuttaen aivoinfarktin.
  • Syöminen ei ole vain ravintoaineiden tankkausta. Ruokailu on tärkeä perheen yhdessäolon hetki, jolloin voi rauhoittua hälinältä. Television, puhelimien ja lelujen sijaan keskitytään nauttimaan ruoasta ja toisten seurasta.
  • Innostuminen ei toki ole kiellettyä ruokapöydässäkään. Kun syöminen on kivaa, ruokakin maistuu paremmin.

Lisälukemista ravinnosta:

Pääosassa pää - Pedagoginen tehtäväpaketti

Pääosassa pää -kuunnelmasarjan kaikkiin jaksoihin liittyvät tehtävät on koottu tulostettavaan pdf-tieodstoon.

Pääosassa pää - Pääasioita

Pääosassa pää -kuunnelmasarjan kuhunkin osaan liittyvät faktat ja lisätiedot sekä lähdeluettelo on koottu tulostettavaan tiedostoon.