Mitä voin tehdä, kun en pysy keskusteluissa mukana?

26.11.2021
Mitä voin tehdä, kun en pysy keskusteluissa mukana?

En aina pysy keskusteluissa mukana, vaikka pyydän muita puhumaan rauhallisemmin. Mitä muuta voisin tehdä?

Keskusteluita voi olla vaikea seurata esimerkiksi afasian tai kuulonaleneman vuoksi. Joskus muistikin voi tehdä tepposet, ja keskustellut asiat unohtuvat nopeasti. Silloin kannattaa kokeilla piirtämistä osana keskustelua. Se on hyvä keino erityisesti silloin, jos kirjoittaminen ei ole vaihtoehto. Piirtäminen tukee puheen ymmärtämistä, asioiden muistamista ja asioiden mieleen palauttamista samaan tapaan kuin kirjoitettu teksti.

Kun keskustelukumppani piirtää samaan tahtiin kun juttelee, keskustelun rytmi hidastuu. Rauhallista puhetta taas on helpompi seurata. Piirtämistä voi harjoitella ensin kaverin kanssa esimerkiksi piirrä ja arvaa -leikin avulla, jossa apuna voi käyttää vaikka Junior Alias -kortteja. Piirtämällä voi tehdä myös kalenterimerkintöjä, joka on hyvä keino sekä tulevan suunnitteluun että menneistä tapahtumista kertomiseen.

Ota pienen harjoittelun jälkeen kynä ja paperia mukaan uuteen tilanteeseen. Pyydä vastapuolta havainnollistamaan asioita piirtämällä ja tukisanoja kirjoittamalla. Piirrä myös itse, kun haluat kysyä jotakin tai piirrä jo valmiiksi asioita muistin tueksi asiointireissulle. Tässä ei tarvita taiteellista otetta, vaan kokeilunhalua!

Aivoliiton Kommunikaatiokeskus järjestää ajoittain piirtämisestä maksuttomia verkkotyöpajoja, joihin kannattaa ilmoittautua mukaan, jos sinulla tai läheiselläsi on afasia. Seuraa Aivoliiton tapahtumakalenteria tai kysy lisää: Enable JavaScript to view protected content..

Puheterapeutti Maria Vinberg

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 1/2021.

Kuva: Mostphotos