Ymmärtämisen vaikeudet korostuvat väsyneenä

26.11.2021
Ymmärtämisen vaikeudet korostuvat väsyneenä

Vaimollani oli aivoverenvuoto aivojen vasemmalla puolella ja fyysisesti hän on kuntoutunut melko hyvin. Käymme lenkillä päivittäin. Olen kuitenkin huomannut, että hän vastaa välillä aiheen ohi, kun keskustelemme. Eikö hän jaksa keskittyä vai mistä on kyse?

Vaimollasi voi olla aivoverenvuodon seurauksena kielellisen prosessoinnin vaikeuksia. Tämä voi aiheuttaa haasteita puheen ymmärtämisessä. Siksi hänen voi olla aiempaa raskaampaa seurata keskustelua ja pysyä mukana yhteisessä keskustelunaiheessa. Haasteet korostuvat usein väsyneenä.

Kannattaa kokeilla rytmittää päivää niin, että siinä on mukana lepohetkiä ja käydä keskusteluja eniten silloin, kun vireystila on parhaimmillaan. Lisäksi tärkeiden asioiden selvittelyssä voi kokeilla kirjoittaa tukisanoja ylös paperille, jotta voitte varmistua siitä, että puhutte samasta aiheesta. Koeta myös kiinnittää huomiota omaan puhenopeuteesi, vaikka niin, että pyrit lisäämään taukoja lauseiden väliin. Näin kielellinen prosessointi saa lisäaikaa ja ymmärtäminen voi helpottua.

Puheterapeutti Maria Vinberg, Aivoliitto ry

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 2/2021.

Kuva: Mostphotos