Imetettyjen verenpaine alhaisempi jo lapsuudessa

Julkaistu 9.8.2021

Rintaruokinta voi alentaa lapsen verenpainetta, vaikka imetys kestäisi vain muutaman päivän syntymän jälkeen. Imettämisen verenpainehyödyt on tiedetty aiemminkin, mutta ensimmäisten päivien rintaruokinnan vaikutuksia ei ole juurikaan tutkittu.

Tiedot käyvät ilmi kanadalaistutkimuksesta, jossa 2 400 lasta on seurattu syntymästä saakka.

Tutkimuksen perusteella äidinmaitoa heti syntymän jälkeen saaneiden lasten verenpaineet ovat alhaisemmat kolmevuotiaana riippumatta siitä, miten pitkään heitä imetettiin tai milloin kiinteän ruoan antaminen aloitettiin.

Ensimmäisinä synnytyksen jälkeisinä päivinä rintamaito on ternimaitoa, jossa on runsaasti lapsen kasvua ja immuunijärjestelmän kehitystä edistäviä ainesosia. Tutkijat uskovat, että nyt havaittu yhteys liittyy ternimaitoon ja sen suotuisiin vaikutuksiin.

Kanadalaisten havainnot olisi hyvä varmistaa suuremmissa lisätutkimuksissa, mutta ne viittaavat imettämisen verenpainevaikutusten näkyvän ainakin lapsuudessa ja mahdollisesti pitempäänkin. Imettäminen on aiemmin yhdistetty muun muassa pienempään riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin aikuisena.

Uutispalvelu Duodecim
(Journal of the American Heart Association 2021;DOI:10.1161/JAHA.120.019067)