Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Verenpaine haltuun

Ole oman verenpaineesi herra

Tunnetuimpia verenpaineen kohottajia ovat epäterveellinen ruokavalio, liikkumattomuus, jatkuva stressi, lihavuus ja liiallinen alkoholinkäyttö. Näitä kannattaa lähteä korjaamaan yksi kerrallaan. Kaikkea ei nimittäin tarvitse tehdä heti. Jo pienilläkin muutoksilla voit saada lukemat laskuun.

Katsotaanpas.

Suola

Ensinnäkin suola. Lähes jokainen suomalainen saa ruuasta liikaa suolaa ja se on oikea pahis aivojesi terveydelle. Sitä tulisi saada vain 5 grammaa päivässä ja keskimäärin miehet tuplaavat tuon. Eikä tavallisen ruokasuolan vaihtaminen sen trendikkäämpiin sisaruksiinkaan auta. Erilaiset vuori-, ruusu- ynnä muut erikoissuolat sisältävät nimittäin täysin samaa natriumkloridia kuin tuttu ruokasuola. Älä siis mene lankaan. Vaikutus verenpaineeseen on aivan yhtä haitallinen kuin perussuolassa. Puhdistamattoman suolan väri tulee lähinnä erilaisista kuona-aineista, kuten ruosteesta. Siitä ei kannata maksaa. Mutta se mikä kannattaa, on tarkistaa einesruokien, leikkeleiden ja leivän suolapitoisuudet tuoteselosteesta jo kaupassa.

Ruoka

Niin, ruokavalio. Lähdetään siitä, että sinun ei tarvitse ottaa siitä heti mitään pois, riittää kun lisäät jotain. Aloita jostakin näistä: lisää juureksia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä sekä täysjyväviljavalmisteita. Ja maitotuotteista voisit vaihtaa rasvaiset rasvattomaan. Kerman ja voin korvaaminen margariinilla ja kasvirasvasekoitteella nappaa ruokavaliosta pois kovaa eläinrasvaa, josta suonet eivät todellakaan tykkää.

Ruokajutuista jokerina pohjalla musta herkku nimeltään lakritsi! Se myös kohottaa verenpainetta. Siispä jos verenpainetasapainon saavuttaminen on vaikeaa ja tuntuu, ettei mikään tehoa, miettipä syömiesi mustien makeisten määriä.

Alkoholi

Maistuuko lasillinen punkkua hyvässä seurassa vai ulkoilutatko mäyräkoiran kotiin työviikon päätteeksi? Alkoholi nostaa verenpainetta suoraviivaisesti. Kohonnut verenpaine on noin 50 % yleisempää, jos juot säännöllisesti 3–4 annosta päivässä. Jos tissuttelet päivittäin, alkaa verenpaine huomaamatta kohota samalla, kun alkoholin siedon toleranssi kasvaa. Erityisen vaarallista on humalajuominen. Kunnon känni kohottaa voimakkaasti verenpainetta ja lisää erityisesti aivoverenvuotojen vaaraa. Alkoholin juomisen jälkeen verenpaine ensin laskee ja muutaman tunnin kuluttua nousee. Sitä ei suonet pitkään kestä.

Jos elämääsi kuuluvat huumeet satunnaisesti tai säännöllisesti, huomaa, että myös niillä on verenpainevaikutuksia. Riippuu mömmöstä, minkälaisia. Osa huumeista nostaa verenpainetta (stimulantit) ja osa laskee sitä (opioidit). Designhuumeet ja lääkeaineet yksinään ja erilaisina cocktaileina vaikkapa sitten alkoholin kanssa ovat arvaamattomia. Rehellisesti sanottuna, jos sekakäyttö on sinun juttusi, verenpaine ei ehkä ole ongelmistasi suurin.

Ylipaino

Mites vaakahommat? Riittääkö neuvolapuntari? Jos sinulla on vaikka vain 15 kiloa ylipainoa, kohonnut verenpaine on kolme kertaa yleisempää kuin normaalipainoisella kaverillasi. Toisaalta jo viiden prosentin painonpudotus auttaa usein laskemaan verenpainetta. Eli ihmesuorituksiin ei ole tarpeen pyrkiä. Kevennä kuitenkin tarvittaessa.

Nikotiinituotteet

Tupakointi, sen jo varmasti tiesitkin, ei mitään hyvää sanottavaa siitä. Sauhuttelu saisi loppua viimeistään siinä vaiheessa, kun verenpainemittarin lukemat alkavat kohoamaan – lopullinen tumppaaminen on paras itsehoitokeino. Sekä tupakointi että kohonnut verenpaine lisäävät molemmat valtimotautiriskiä, jonka lisäksi tupakka nostaa verenpainearvoja. Kun siis pääset tupakasta eroon, voi koko kohonnut verenpaine olla historiaa ja lisäksi valtimotautiriskisi pienenee merkittävästi. Ja niin, nuuska ei ole terveellinen vaihtoehto, se nostaa verenpainetta siinä missä tupakkakin. Sähkötupakalla taas tehdään parhaillaan suurta ihmiskoetta, aika näyttää kuinka epäterveellinen se on.

Stressi

Vit*ttaako kuin pientä oravaa? Nykymeno on stressaavaa ja vähemmästäkin alkaa paineet nousemaan. Stressille ei välttämättä voi mitään, sillä se voi johtua niin monesta tekijästä, kuten työstä, opiskelusta, lapsiperhearjesta, jatkuvasta melusta, luonnonkatastrofeista, konfliktitilanteista tai vaikka henkilökohtaisesta elämäntilanteesta. Vaikka stressiä aiheuttavalle tekijälle ei voisi mitään tehdä, kannattaa oloa koettaa parantaa esimerkiksi liikunnalla ja hyvillä ihmissuhteilla. Josko se käyrä lähtisi siitä laskemaan.

Liikunta

Lähteminen lenkkipolulle tai itselle mieluisan liikuntalajin pariin todellakin kannattaa. Säännöllisellä liikunnalla saa tehokkaasti pidettyä verenpaineen kurissa. Ja tuloksia tulee nopeasti. Kohollaan oleva verenpaine saattaa lähteä laskuun tai jopa normalisoitua parissa kuukaudessa.

Noin. Valitse nyt yksi verenpaineen kohottaja, jonka ensimmäiseksi selätät.