Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Kontroll över blodtrycket

Var herre över ditt blodtryck

De mest kända blodtrycksförhöjarna är ohälsosam diet, bristande fysisk aktivitet, kontinuerlig stress, fetma och alltför hög alkoholkonsumtion. De faktorerna lönar det sig att börja rätta till, en i sänder. Allt måste inte åtgärdas på en gång. Även med små förändringar kan du få värdena att sjunka.

Låt oss se.

Salt

Saltet först. Nästan alla finländare får mycket salt genom maten och saltet är en riktig värsting med tanke på hjärnans hälsa. Rätt dagsranson är bara 5 gram och i genomsnitt får män i sig det dubbla. Och det hjälper inte att byta ut det vanliga bordssaltet mot något trendigare syskon. Olika slags bergsalt, rosensalt och annat specialsalt innehåller nämligen precis samma natriumklorid som vanligt bordssalt. Gå alltså inte i fällan. Effekten på blodtrycket är precis lika skadlig som av hushållssalt. Färgen på det oraffinerade saltet kommer framför allt från olika slaggämnen, såsom rost. Sådant är onödigt att betala för. Men däremot lönar det sig att redan i butiken kontrollera salthalten i färdigmat, charkuterier och bröd i produktbeskrivningen.

Mat

Just det, dieten. Utgångspunkten är att du inte behöver ta bort något på en gång, utan det räcker med att du lägger till något. Börja med något av dessa: mer rotfrukter, grönsaker, bär, frukt samt fullkornsprodukter. Och byt gärna ut feta mjölkprodukter mot fettfria. Genom att ersätta grädde och smör med margarin och vegetabiliskt fett minskar du det mättade animaliska fettet, som blodkärlen verkligen inte tycker om.

Och så en joker i sammanhanget: en delikatess som kallas svart lakrits! Det höjer också blodtrycket. Så om det är svårt att få blodtrycket i balans och det känns som om ingenting fungerar, fundera på hur mycket svart godis du äter.

Alkohol

Tar du gärna ett glas rött i trevligt sällskap eller köper du hem ett 12-pack öl för att avsluta arbetsveckan? Alkohol är definitivt en blodtryckshöjare. Högt blodtryck är cirka 50 procent vanligare om du regelbundet dricker 3–4 portioner om dagen. Om du småsuper varje dag börjar blodtrycket omärkligt stiga samtidigt som alkoholtoleransen ökar. Särskilt farligt är det att dricka sig berusad. En rejäl fylla höjer blodtrycket kraftigt och ökar speciellt risken för blödningar i hjärnan. När du druckit alkohol sjunker blodtrycket först och efter några timmar stiger det. Sådant håller blodkärlen inte för i längden.

Om droger ingår i din livsstil sporadiskt eller regelbundet, tänk på att även droger påverkar blodtrycket. Effekten är olika beroende på typen av knark. En del droger höjer blodtrycket (stimulantia) och en del sänker det (opioider). Designdroger och läkemedelssubstanser ensamma eller som cocktails och kanske ihop med alkohol är oförutsägbara. Ärligt talat – om blandmissbruk är din grej så är blodtrycket kanske inte ditt största problem.

Övervikt

Vad säger vågen? Räcker vågen på mödravårdscentralen till? Även om du bara har 15 kilos övervikt är högt blodtryck tre gånger vanligare än hos din normalviktiga kompis. Å andra sidan räcker det ofta att gå ner bara fem procent för att blodtrycket ska minska. Så några mirakelprestationer behöver du inte sträva efter. Men gå ändå ner vid behov.

Nikotinprodukter

Om rökning finns inget gott att säga, men det visste du säkert redan. Det borde vara slut med bolmandet senast när värdena på blodtrycksmätaren börjar stiga – att fimpa för gott är den bästa egenvårdsmetoden. Både rökning och högt blodtryck ökar risken för artärsjukdomar, och dessutom ökar tobak blodtrycksvärdena. Så när du blir kvitt cigaretterna kan det höga blodtrycket vara ett minne blott och dessutom minskar risken för arteriell sjukdom betydligt. Och ja, snus är inget hälsosamt alternativ – det höjer blodtrycket precis som cigaretter. E-cigaretter testas just nu i stor omfattning på människor, och tiden får väl utvisa hur ohälsosamma de är.

Stress

Vi lever i en stressande tid och det krävs inte mycket för att trycket ska stiga. Stressen är inte mycket att göra åt, eftersom den kan bero på många olika faktorer som arbete, studier, barnföräldraskap, ständigt buller, naturkatastrofer, konfliktsituationer eller din personliga livssituation. Men även om du inte kan påverka alla stressframkallande faktorer, lönar det sig att försöka förbättra tillvaron till exempel med motion och goda sociala relationer. Och kanske få kurvan att gå neråt.

Motion

Att ge sig ut i joggningsspåret eller ägna sig åt en motionsgren som man gillar är något som verkligen lönar sig. Regelbunden motion är ett effektivt sätt att hålla blodtrycket i schack. Och resultaten kommer snabbt. Ett högt blodtryck kan börja sjunka eller till och med bli normalt på ett par månader.

Så. Välj nu ut den blodtrycksförhöjare som du först vill få på fall.