Kohonnut verenpaine aiheuttaa eteisvärinää

Julkaistu 8.3.2021

Kohonnut verenpaine on yhdistetty eteisvärinä-rytmihäiriön riskiin aiemminkin, mutta jättimäisen geenitutkimuksen perusteella tuo yhteys on todennäköisesti kausaalinen eli sairastumisriski suurenee juuri kohonneen verenpaineen takia.

Tutkimuksessa käytettiin mittavaa genomiaineistoa, joka kattoi tiedot 60 000 eteisvärinäpotilaasta ja 970 000 verrokista. Tutkijat tarkastelivat kaikkiaan lähes 900 geenimuotoa, jotka on yhdistetty kohonneeseen verenpaineeseen. Geenitietojen avulla tutkijat pystyivät erottamaan kohonneen verenpaineen vaikutukset elinoloista ja elämäntavoista, jotka nostavat verenpainetta.

Analyysi osoitti eteisvärinädiagnoosit yleisemmiksi potilailla, joilla oli geneettisesti kohonnut verenpaine. Tuo yhteys myös voimistui mitä enemmän verenpaine oli kohonnut. Yhden mmHg:n nousu systolisessa ja diastolisessa verenpaineessa liittyi noin 2–3 prosenttia suurempaan eteisvärinäriskiin. Myös pulssipaineen suureneminen liittyi sairastumisriskiin, mutta yhteys oli hieman heikompi.

Tulokset viittaavat vahvasti siihen, että kohonneen verenpaineen ja eteisvärinän yhteys on kausaalinen, joten verenpaineen alentaminen pienentää eteisvärinän riskiä riippumatta muista riskitekijöistä.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Preventive Cardiology -lehdessä.

Eteisvärinää sairastaa joka kymmenes yli 65-vuotias. Se suurentaa varsinkin aivoverenkiertohäiriöiden vaaraa ja aiheuttaa mm. sydämen tykytystä, hengenahdistusta ja väsymystä.

Kohonnutta verenpainetta potee noin puolet suomalaismiehistä ja kolmannes naisista.

Uutispalvelu Duodecim
(European Journal of Preventive Cardiology 2021;DOI:10.1093/eurjpc/zwab005)https://academic.oup.com/eurjpc/article-lookup/doi/10.1093/eurjpc/zwab005