Kohonnut verenpaine yleistä maailman köyhillä ja kouluttamattomilla

Julkaistu 23.8.2022

Kohonnut verenpaine on yleinen terveysongelma maailman köyhissä ja vähän koulutetuissa väestöissä, vaikka monet korkean verenpaineen riskitekijät ovat heillä harvinaisempia. Kohonnut verenpaine on maailmanlaajuisesti merkittävin terveitä elinvuosia vähentävä tekijä.

Tulokset perustuvat yli 1,2 miljoonan ihmisen tietoihin 76 eri maasta. Maat olivat bruttokansantuotteen perusteella köyhiä tai keskituloisia.

Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta tulo- ja koulutustasoon liittyvät verenpaine-erot olivat vähäisiä suurimmassa osassa maita, tulokset osoittivat. Tämä on yllättävää, sillä vähävaraiset ovat usein fyysisesti aktiivisempia ja harvemmin ylipainoisia tai lihavia kuin varakkaat, minkä luulisi ehkäisevän korkeaa verenpainetta. Onkin mahdollista, että perinteisten riskitekijöiden sijaan muut seikat, kuten ilmansaasteet, stressi tai ikääntyminen selittävät ilmiötä, tutkijat kirjoittavat.

Havainnot ovat huolestuttavia, sillä köyhien maiden pienituloiset saavat harvoin hoitoa kohonneeseen verenpaineeseen. Kohonnut verenpaine altistaa sydän- ja verisuonitaudeille sekä lukuisille muille sairauksille, joten sen puutteellinen ehkäisy ja hoito on merkittävä terveysongelma.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American College of Cardiology -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(Journal of the American College of Cardiology 2022;80:804–817)