Mineraalisuola laskee verenpainetta

Julkaistu 12.8.2022

Mineraalisuola, jossa osa natriumista on korvattu kaliumilla, auttaa laskemaan verenpainetta ja siten myös ehkäisemään etenkin sydän- ja verisuonitauteja ja niistä johtuvia kuolemia.

Tiedot käyvät ilmi 21 tutkimuksen ja 32 000 osallistujan tiedoista, jotka yhdistettiin ja analysoitiin uudelleen. Tutkimuksissa tarkasteltiin mineraalisuolan vaikutuksia verenpaineeseen, sydänoireisiin tai kuolleisuuteen.

Mineraalisuolaan vaihtaneiden systolinen verenpaine laski keskimäärin 4,6 mmHg ja diastolinen verenpaine keskimäärin 1,6 mmHg, analyysi osoitti. Vaikutus havaittiin riippumatta sukupuolesta, iästä, verenpainetasosta, mahdollisesta ylipainosta ja monesta muusta seikasta.

Yhteys oli sitä voimakkaampi mitä enemmän natriumia korvattiin kaliumilla. Jokainen 10 prosentin vähennys natriumissa liittyi 1,5 mmHg alhaisempaan systoliseen ja 0,95 mmHg alhaisempaan diastoliseen verenpaineeseen.

Viidessä tutkimuksessa, joissa tarkasteltiin kuolleisuutta ja sairauksia, mineraalisuolaan vaihtaminen pienensi riskiä sairastua tai menehtyä sydän- ja verisuonitauteihin seurannan aikana. Myös kokonaiskuolleisuus oli vähäisempää.

Viime vuonna julkaistussa kiinalaistutkimuksessa mineraalisuolaan vaihtavien havaittiin säästyvän aivoverenkiertohäiriöiltä ja vakavilta sydän- ja verisuonitautioireilta noin 15 prosenttia todennäköisemmin kuin verrokkien, jotka jatkoivat tavallisen suolan käyttämistä. Myös tämä tutkimus oli mukana analyysissa. Nyt julkaistut tulokset vahvistavat kiinalaisten havaintoja ja osoittavat niiden pätevän myös muissa maissa ja väestöissä ympäri maailmaa.

Suomalaiset syövät suolaa kaksi kertaa enemmän kuin suositellaan. Suurin osa suolasta saadaan ravintolaruoasta ja tuotteista, joihin se on lisätty jo valmiiksi.

Tutkimus julkaistiin Heart-lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim