Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Pähkinät voivat auttaa pitämään verenpaineen kurissa

Julkaistu 17.3.2022

Säännöllisesti pähkinöitä nauttivat säästyvät verenpaineen kohoamiselta muita todennäköisemmin. Vaikutuksia nähdään, kun pähkinöitä syö ainakin 15 grammaa viikoittain.

Tiedot käyvät ilmi korealaistutkimuksesta, johon osallistui 10 000 yli 40-vuotiasta miestä ja naista, joilla ei ollut korkeaa verenpainetta tutkimuksen alkaessa.

Seurannan aikana 2 000 osallistujalla todettiin korkea verenpaine, mutta sairastumiset eivät jakaantuneet tasaisesti. Tulosten perusteella vähintään 15 grammaa viikoittain pähkinöitä nauttivien riski saada verenpainediagnoosi oli noin neljänneksen pienempi kuin osallistujien, jotka söivät pähkinöitä harvemmin. Yhteys myös voimistui, jos pähkinöitä söi enemmän.

Pähkinöiden lisäksi monet muutkin seikat ovat voineet vaikuttaa nyt julkaistuihin tuloksiin, mutta pähkinöiden terveyshyödyt on todettu monissa tutkimuksissa aiemminkin. Pähkinöissä on terveellisiä rasvoja, antioksidantteja ja kuituja, mitkä osana muutenkin terveellistä ruokavaliota voivat pienentää muun muassa sydän- ja verisuonitautien vaaraa.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(European Journal of Nutrition 2022;61:1571–1583)