Uniongelmat ja lyhyet yöunet yhteydessä verenpaineen kohoamiseen

Julkaistu 18.11.2023

Alle seitsentuntisia yöunia nukkuvat ja uniongelmista kärsivät saattavat olla muita alttiimpia verenpaineen kohoamiselle, tuore tutkimus osoittaa. Yhteys havaittiin naisilla, mutta todennäköisesti sama pätee myös miehiin.

Tutkimuksessa hyödynnettiin 66 000 naisen 16-vuotisia seurantatietoja, ja niiden perusteella alle seitsemän tuntia yössä nukkuvilla todettiin korkea verenpaine 7–10 prosenttia todennäköisemmin kuin naisilla, jotka nukkuivat 7–8 tuntia yössä. Pitemmät yöunet eivät vaikuttaneet riskiin.

Myös nukahtamisvaikeudet ja yöllinen heräily liittyivät korkean verenpaineen riskiin. Verrattuna naisiin, joilla kyseisiä ongelmia ei ollut, korkea verenpaine todettiin seurannan aikana 14–28 prosenttia todennäköisemmin.

Uniongelmista kärsivät olivat muita todennäköisemmin ylipainoisia ja heidän elämäntapansa olivat epäterveellisempiä kuin hyvin nukkuvien, mutta yhteydet näkyivät senkin jälkeen, kun nämä ja monia muita seikkoja huomioitiin analyysissa. On kuitenkin mahdollista, että univaikeuksiin nyt liitetty verenpainevaikutus johtuu useiden eri tekijöiden yhdistelmästä.

Tutkimus julkaistiin Hypertension-lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim