Evästeasetuksesi on tallennettu.

Verenpaineen vaihtelu mahdollisesti aivoverenvuotoriski myös terveille

Julkaistu 30.3.2022

Mittauskerrasta toiseen paljon vaihteleva verenpaine voi tuoreen tutkimuksen perusteella liittyä suurentuneeseen vaaraan sairastua aivoverenvuotoihin. Yhteys on aiemmin havaittu riskiryhmäläisillä, mutta sama näyttäisi koskevan myös suhteellisen terveitä yli 60-vuotiaita.

Tutkimukseen osallistui lähes 10 000 keskimäärin 67-vuotiasta, joita seurattiin kymmenen vuoden ajan. Verenpaineet mitattiin kahdesti ja mittauskertojen välissä oli 4–5 vuotta. Osallistujien verenpaine oli keskimäärin 139/78 mmHg tutkimuksen alkaessa.

Riski sairastua aivoverenvuotoon oli 27 prosenttia suurempi osallistujilla, joiden systolinen verenpaine vaihteli paljon mittauskertojen välillä. Tämä havaittiin verrattuna potilaisiin, joiden verenpainelukemat pysyivät suurin piirtein samoina. Myös tarkemmin määrittelemättömät aivoverenkiertohäiriöt olivat heillä yleisempiä. Seurannan aikana kaikkiaan 10 prosenttia potilaista sairastui aivoverenkiertohäiriöön.

Yhteys näkyi riippumatta siitä, mihin suuntaan verenpainelukemat vaihtelivat. Myös diastolisen verenpaineen vaihtelu liittyi sairastumisriskiin, mutta yhteys koski vain aivoverenkiertohäiriöitä, joiden tyyppiä ei ollut varmistettu kuvantamistutkimuksilla tai tietoa ei ollut saatavilla.

Tarkkaa syytä yhteydelle ei tiedetä, mutta verenpaineen toistuva vaihtelu saattaa lisätä verisuonten mekaanista rasitusta, jäykistää valtimoita tai heikentää verisuonten sisäpintojen toimintaa. Nämä kaikki voivat altistaa aivoverenvuodoille. Tulokset olisi hyvä varmistaa lisätutkimuksissa, mutta suuri verenpaineen vaihtelu on yhdistetty terveysriskeihin aiemminkin.

Tutkimus julkaistiin PLoS Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(PLoS Medicine 2022;19:e1003942)