Vaali aivoterveyttä lempeästi

27.9.2022
Vaali aivoterveyttä lempeästi

Kysyimme neurologi Kaisa Hartikaiselta viisi aivoterveellistä vinkkiä syksyyn.

1. Älä tyydy jatkuviin uniongelmiin

Jos riittävä määrä palauttavaa unta jää toistuvasti saamatta, hae ratkaisuja. Ensiksi voit kokeilla omatoimisia unihygienian parantamistapoja. Luo rahoittavia iltarutiineja. Kiinnitä huomiota makuuhuoneen valaistukseen, äänimaisemaan ja lämpötilaan. Elleivät omat keinot tepsi, älä turhaan aikaile ammatti - avun hankkimisessa.

2. Luo iloa ja valoa kaamosaikaan

Moni meistä kokee alavireisyyttä luonnonvalon vähentyessä, vaikka ei kärsikään varsinaisesta kaamosmasennuksesta. Tällöin arkeen kannattaa tietoisesti lisätä asioita, jotka tuottavat itselle mielihyvää. Kokeile myös kirkasvalolampun käyttöä.

3. Irrottaudu välillä laitteista

Kesälomien ja mökkikauden mentyä koko valveillaoloaika voi helposti alkaa jälleen kiertyä erilaisten digitaalisten laitteiden ympärille. Jos siis työskentelet näyttöpäätteen äärellä, keksi rentoutumiseen myös muita keinoja kuin sosiaalisen median selaileminen tai verkkouutisten lukeminen.

4. Katso kaukaisuuteen

Silmien vaihtelevat ärsykkeet tekevät hyvää aivoille. Pidä huolta, ettei katseesi ole koko ajan tarkennettu aivan lähelle puhelimeen, kirjaan tai käsityöhön. Hakeudu myös välillä paikkaan, jossa voit katsoa todella kauas horisonttiin. Huomaat luultavasti rentouttavan vaikutuksen välittömästi.

5. Ole armollinen itsellesi

Varsinkin väsyneenä aivot tekevät itsenäisesti ratkaisuja, jotka eivät aina ole täysin ravitsemus- tai liikuntasuositusten mukaisia. Älä siis vaadi stressaantuneena itseltäsi liikaa.

Julkaistu Aivoterveys-lehdessä 3/2022.

  • Teksti: Mari Vehmanen
  • Kuva: Mostphotos