Siirry sisältöön

Vaali aivoterveyttä lempeästi

27.9.2022
Vaali aivoterveyttä lempeästi

Kysyimme neurologi Kaisa Hartikaiselta viisi aivoterveellistä vinkkiä syksyyn.

1. Älä tyydy jatkuviin uniongelmiin

Jos riittävä määrä palauttavaa unta jää toistuvasti saamatta, hae ratkaisuja. Ensiksi voit kokeilla omatoimisia unihygienian parantamistapoja. Luo rahoittavia iltarutiineja. Kiinnitä huomiota makuuhuoneen valaistukseen, äänimaisemaan ja lämpötilaan. Elleivät omat keinot tepsi, älä turhaan aikaile ammatti - avun hankkimisessa.

2. Luo iloa ja valoa kaamosaikaan

Moni meistä kokee alavireisyyttä luonnonvalon vähentyessä, vaikka ei kärsikään varsinaisesta kaamosmasennuksesta. Tällöin arkeen kannattaa tietoisesti lisätä asioita, jotka tuottavat itselle mielihyvää. Kokeile myös kirkasvalolampun käyttöä.

3. Irrottaudu välillä laitteista

Kesälomien ja mökkikauden mentyä koko valveillaoloaika voi helposti alkaa jälleen kiertyä erilaisten digitaalisten laitteiden ympärille. Jos siis työskentelet näyttöpäätteen äärellä, keksi rentoutumiseen myös muita keinoja kuin sosiaalisen median selaileminen tai verkkouutisten lukeminen.

4. Katso kaukaisuuteen

Silmien vaihtelevat ärsykkeet tekevät hyvää aivoille. Pidä huolta, ettei katseesi ole koko ajan tarkennettu aivan lähelle puhelimeen, kirjaan tai käsityöhön. Hakeudu myös välillä paikkaan, jossa voit katsoa todella kauas horisonttiin. Huomaat luultavasti rentouttavan vaikutuksen välittömästi.

5. Ole armollinen itsellesi

Varsinkin väsyneenä aivot tekevät itsenäisesti ratkaisuja, jotka eivät aina ole täysin ravitsemus- tai liikuntasuositusten mukaisia. Älä siis vaadi stressaantuneena itseltäsi liikaa.

Julkaistu Aivoterveys-lehdessä 3/2022.

  • Teksti: Mari Vehmanen
  • Kuva: Mostphotos

 

Lisää aiheesta

  • Etkö saa tehtyä asioita loppuun?

    3.3.2023

    Kun toiminnanohjaus ei toimi, käyttäytymistämme ohjaavat tavat ja nopeaa mielihyvää tuottavat asiat. Silloin esimerkiksi terveellisten elintapojen noudattaminen voi olla vaikeaa.

  • Aivoterveys rakentuu yhdessä

    8.12.2022

    Parasta aivoterveyden edistämistä on ottaa elämä sopivan rennosti. Kansallinen aivoterveysohjelma nostaakin esiin muun muassa levon ja ilon merkitystä.

  • Hyvinvointiagentit aivojen asialla

    28.11.2022

    Aivoliitossa kehitettiin uusi vapaaehtoistehtävä, jolla voidaan vaikuttaa siihen, että kohderyhmien asioita edistetään hyvinvointialueilla. Myös terveyden edistäminen on suuressa roolissa.

  • Hyvää oloa vapaaehtoistoiminnasta

    28.11.2022

    Vapaaehtoistyössä voi antaa jotain, mitä rahalla ei voi ostaa. Sitä arvokkainta eli aikaa. Vapaaehtoistoiminta lisää tutkitusti myös tekijänsä hyvinvointia.

  • Kolumni: Tasapainotamme toisiamme

    22.6.2022

    Ystävällisyys on käyttämättömin resurssi ihmisen ja ihmiskunnan hyvinvoinnin kannalta, kirjoittaa psykologi Satu Lähteenkorva.

  • Herkuttelua sallivasti

    6.5.2022

    Herkutteluun saattaa liittyä ajatus kiusauksesta, jota vastaan pitäisi taistella. Herkuttelun tulisi kuitenkin olla iloa tuottava asia. Kesän kynnyksellä torit alkavat täyttyä sesongin kasviksista, ja herkutella voikin vaikka vesimelonilla tai jäätelöllä.

  • Estä väsymys ruokavaliolla

    7.3.2022

    Väsyneeseen olotilaan vievät erityisesti pitkät ateriavälit ja ruokavalio, joka sisältää paljon tyydyttynyttä rasvaa ja vain vähän ravintokuituja. Erityisesti miehet saavat liian vähän C-vitamiinia kasvisten puuttuessa ruokavaliosta.

  • Seitsemän kysymystä marjojen terveyseduista

    26.11.2021

    Marjat näyttävät säännöllisesti syötyinä suojaavan muun muassa sydän- ja verisuonitaudeilta sekä olevan hyödyksi aivoterveydelle. Mutta ovatko edellisvuotiset pakastemarjat yhä käyttökelpoisia? Marjojen terveyshyödyistä kertoo dosentti Riitta Törrönen Itä-Suomen yliopistosta.

  • AVH yleistyy maailmalla – Väestön ikääntyminen ja ylipaino sairastuttavat

    26.11.2021

    Aivoverenkiertohäiriöiden määrä kasvaa lähivuosikymmeninä miljoonilla vanhenevassa ja ylipainoepidemiaa potevassa väestössä. Hälyttävimmät tulevaisuudennäkymät löytyvät Afrikasta.

  • Taukoja tarjottimelle

    26.11.2021

    Tauko lataa aivoja vähän kuin uni.