Aivojen ja nuorten vuosikymmen - 1990-luku

Erityisosaamiskeskus Suvituuli valmistui Turkuun tarjoten tilat sopeutumisvalmennuskursseille, ja nuortentalot alkoivat auttaa erityisnuoria itsenäistymisessä.

Lehtien otsikoita 1990-luvulta: Iäkkäiden verenpainetta kannattaa hoitaa, Erityisosaamiskeskus Suvituuli valmistuu Turkuun, Aivohalvauksella ja masennuksella yhteisiä oireita: Puhumattomuus vaikeuttaa diagnosointia, Dysfasialapsella on oikeus oppia, Hyvä tarina tempaa mukaansa: Sarjakuvat, selkokirjat ja kasetit auttavat hitaasti oppivaa. Esitteen kannessa lukee: Aivohalvaus/afasia: tietoa kotisairaanhoidon henkilöstölle.
Kuva: Liiton omia julkaisuja 1990-luvulla. Aivoliiton arkisto.

Afasia- ja aivohalvausyhdistysten liitolla oli 1990-luvulla vireää varainhankintaa. Oulun alueyhdistyksessä työskennellyt Risto Lappalainen muistelee katukeräyksen hauskoja sattumuksia, jossa kerättiin rahaa erityisosaamiskeskuksen rakentamiseksi:

Oulussa oli lipaskeräys marketin edessä. Eräs yhdistyksestä keräsi kahdeksassa tunnissa 1000 markkaa kun taas toinen 12 markkaa. Paljon oli merkitystä sillä, miten lähestyi ihmisiä ja kuinka vakuuttava oli. Parhaita keräyspaikkoja olivat Alkojen oven edustat. Ehkä ihmisille tuli tunne, että jos on varaa viinaan niin sitten on varaa lahjoittaakin.

Nuoret seisovat puistossa nurmikolla pidellen suurta kangasta, johon on tarttunut tuuli.
Kuva: Dysfaattisten nuorten kurssi järjestettiin vuonna 1990 Naantalissa. Aivoliiton arkisto.

Erityisosaamiskeskus Suvituulen avajaisia Turun Hirvensalossa vietettiin vuonna 1996, jolloin kuntoutustoiminta pääsi laajentumaan kasvavan tarpeen myötä. Suvituulessa asiantuntijat neuropsykiatrisista valmentajista fysioterapeutteihin ja psykologeista puheterapeutteihin toimivat tiiminä saman katon alla yhdessä kursseilla koko perheen hyväksi. Esteettömästä talosta löytyvät majoitushuoneet, uima-allas, saunatilat, kuntoiluhuone, suuri liikuntasali ja ravintola.

Valmistuessaan Suvituuli oli Suomen ensimmäisiä erityisesti sopeutumisvalmennuksen toteuttamiseen suunniteltuja osaamiskeskuksia. Suvituulen myötä moniammatillisen kuntoutuksen kehittäminen sai hyvät puitteet ja on näin mahdollistanut laadukkaan ja asiakaslähtöisen kuntoutustoiminnan, kertoo palvelupäällikkö Pekka Kankaanpää.

Valkoinen rapattu rakennus, jossa on punainen katto.
Kuva: Erityisosaamiskeskus Suvituuli 90-luvulla. Keskus on Hirvensalon saarella, luontoa on ympärillä ja merenranta löytyy läheltä. Aivoliiton arkisto.

Keskuksessa toimi sen alkuajoista lähtien myös Kommunikaatiokeskus, joka oli varustettu tietokoneilla, kuntoutusohjelmilla ja kommunikoinnin apuvälineillä. Nykyään verkossa sijaitseva Kommunikaatiokeskus kokoaa yhteen Aivoliiton kommunikointia helpottavat palvelut afaatikoille ja heille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö.

Alle kouluikäinen lapsi pelaa tietokoneella peliä, nainen istuu vieressä ohjaamassa.
Kuva: Puheterapeutti Virpi Varpela ohjaa lasta puhevammaisten lasten tarkoitukseen kehitetyssä tietokonepelissä vuonna 1996. Aivoliiton arkisto.

Lapsijäsenten oikeuksien valvonnassa nousi 1990-luvulla esiin elämänlaatu peruskoulun jälkeen liiton tekemän tutkimuksen pohjalta. Liiton ensimmäinen Nuortentalo valmistui vuonna 1997 Turkuun Suvituulen lähelle. Saman vuoden Afasialehdessä kerrotaan:

Nuortentalohanke lähti liikkeelle havainnosta, että moni dysfaattinen nuori jää vanhempiensa kotiin asumaan eikä jatka opintojaan. Koska työpaikan saaminen voi olla hankalaa, moni dysfaattinen nuori jää eläkkeelle.

Nuortentaloissa peruskoulun päättäneet nuoret, joilla on diagnoosina esimerkiksi neurokirjon häiriö, pääsevät edelleen asumaan ja harjoittelemaan itsenäistä elämää tuetusti omissa yksiöissään. Nykyään Nuortentalo löytyy myös Kuopiosta. Asumispalvelujen lisäksi muille nuorille on tarjolla ammatillista tukihenkilöpalvelua ja valmennuksia.

Esitteessä lukee: Nuortentalo dysfaattisille nuorille. "Luota itseesi, ole oman elämäsi sankari". Kuvassa näkyy rakennus ja neljä nuorta pelaamassa sulkapalloa.
Kuva: Liiton 90-luvun esitteessä kerrotaan, että nuoren itsenäistymisjakso Nuortentalossa kestää muutamasta kuukaudesta vuoteen. Jakson jälkeen tukitoimien tarve vähenee ja nuorella on paremmat mahdollisuudet saada työpaikka. Aivoliiton arkisto.

Paikallisyhdistyksiä perustettiin 1990-luvun loppupuolella vilkkaasti: liiton postilaatikkoon putosi uusi jäsenhakemus lähes joka kuukausi. Uusista jäsenyhdistyksistä valtaosa oli dysfasiayhdistyksiä, joita perustettiin yhä kiihtyvällä vauhdilla ympäri Suomea.

Olen kovin iloinen siitä, että olen voinut olla mukana liiton kehitysvaiheissa ja nähdä koko myönteisen kehitysprosessin kuntoutusrintamalla. Olen myös iloinen siitä, että nuorena psykologina lähdin rohkeasti mukaan vapaaehtoiseen vammaisjärjestötyöhön, jonka myötä olen saanut elämääni sellaisia suurenmoisia sisältöjä, joita ilman olisin jäänyt vain virkatöitä punnertamalla, kertoo Turun seudun AVH-yhdistyksessä puheenjohtajana toiminut Maritta Melander.

Satakunta ihmistä, pääosin naisia, istuu katsomossa. Myös portaat ovat täynnä ihmisiä.

Kuva: Liiton dysfasiaseminaarit olivat 90-luvulla niin suosittuja, että kaikki eivät mahtuneet istumaan penkeille. Ensimmäinen dysfasiaseminaari järjestettiin vuonna 1990. Seminaareihin osallistui lasten vanhempien ja lääketieteen edustajien lisäksi opettajia, jotka olivat kiinnostuneita aiheesta kun ymmärrettiin, että jokaisen luokkaan saattoi kuulua dysfasialapsia. Aivoliiton arkisto.

Liiton siteet tutkimusta tekeviin tahoihin ovat kautta historian olleet lujat ja kestävät − osittain syystä, että liiton ammattimaiseen henkilökuntaan ja läheisiin vaikuttajiin on aina kuulunut alan nimekkäimpiä tutkijoita. Liiton omia tutkimuksia ja tutkimusyhteistyötä on tehty asioissa, joista on käytännön hyötyä jäsenistön kannalta.

Kansainvälinen yhteistyö voimistui entisestään 90-luvulla. Vuonna 1998 Suvituuleen kerääntyi osallistujia 16 maasta, kun liitto isännöi kansainvälistä afasialiittojen (AIA:n) symposiumia. Suomi valittiin isäntämaaksi, koska AIA:n muut jäsenmaat halusivat tietoa kokemuksista, joita pitkästä järjestötoiminnasta on saatu.

Vuonna 1993 afasia ja aivohalvaus vaihtoivat paikkaa liiton nimessä, ja uudeksi nimeksi oli tullut Aivohalvaus- ja afasialiitto. Vuonna 1999 liiton nimeä muutettiin neljännen kerran sen historian aikana Aivohalvaus- ja dysfasialiitoksi.

Kahdelta iäkkäältä naiselta mitataan verenpainetta ja muutama ihminen jonottaa pääsyä mittaukseen.

Kuva: Turun Kauppatorilla mitattiin verenpainetta Turun seudun aivohalvaus ja afasiayhdistys ry:n pop up -pisteellä. Aivoliiton arkisto.