Musiikin esittämiseen tarvitaan aina lupa

Yhdistys tarvitsee aina luvan musiikin julkiseen esittämiseen. Lupa tarvitaan esimerkiksi jumppien taustamusiikkia varten tai yhdistysten sisäisiin tapahtumiin ja juhliin, joissa soitetaan musiikkia: Musiikin esitysluvan kannalta yritysten ja yhteisöjen sisäiset tilaisuudet eivät ole yksityistilaisuuksia, vaan julkista esittämistä. Lupa tarvitaan sekä pääsymaksullisiin että maksuttomiin tapahtumiin. Luvat koskevat myös verkkotapahtumia. Yhdistyksien kannattaa olla tämän asian kanssa tarkkana, sillä musiikin käyttöä valvotaan. Teoston perimät korvaukset musiikin luvattomasta käyttämisestä ovat korkeampia kuin etukäteen hankittu musiikin käyttölupamaksu.

Hanki lupa musiikin esittämiseen etukäteen Teostolta tai Gramexilta

Tapahtumanjärjestäjä on velvoitettu hankkimaan musiikin käyttöluvan eli jos yhdistys järjestää tapahtuman tai vaikka etäjumppatuokion, on yhdistys velvoitettu hankkimaan musiikin käyttöluvan. Luvan voi hankkia myös tapahtumatuotannosta vastaava ammattimainen tapahtumajärjestäjä joko omiin tai asiakkaansa nimiin. Esiintymisistä sovittaessa asia kannattaa tarkistaa, jotta lupa tulee hankituksi.

Useimmissa tapauksissa lupa musiikin käyttöön hankitaan Teostolta. Äänitemusiikin käyttöön lupa tarvitaan Teoston lisäksi myös äänitetuottajilta (ns. master-oikeudet), joita edustaa Gramex. Lue lisää Teoston sivuilta kuinka musiikin käyttölupa hankitaan. Epävarmassa tilanteessa kannattaa lupa-asia tarkistaa Teoston asiakaspalvelusta. Saat sieltä ohjeet maksamiseen ja lisäksi myös tiedon, jos tarvitset lisäksi Gramexin luvan. Neuvonta on ilmaista. Luvan voi hankkia joko yhteen tilaisuuteen tai useampaan tapahtumaan kerralla. Kysy lisää Teostosta: Enable JavaScript to view protected content. tai lähetä heille yhteydenottopyyntö. Teostoon voi myös soittaa, mutta puhelinlinjat ovat maksullisia.

Lupaa ei tarvita yksityiseen musiikin kuunteluun

Vain omaan, yksityiseen musiikin kuunteluun, soittamiseen tai tallenteiden tekemiseen henkilökohtaista käyttöä varten ei tarvita lupaa. Lupaa ei tarvita myöskään musiikin esittämiseen yksityistilaisuuksissa: esimerkiksi läheisen perhe- ja ystäväpiirin tapahtumat ja juhlat kuten syntymäpäivät, häät, valmistujaisjuhlat, hautajaiset jne. Yksityishenkilöt eivät myöskään tarvitse lupaa musiikin livestriimaukseen tai tallenteiden jakamiseen Teoston lisensoimilla alustoilla (tällä hetkellä Youtube, Facebook ja Instagram).