Mistä omaishoitaja voi saada tukea?

26.11.2021
Mistä omaishoitaja voi saada tukea?

Omaishoitajana saan aina kuulla, että itsestä kannattaa pitää huolta. Minua hieman ärsyttää tuo ohje, sillä aikaa ja voimavaroja itsestä huolehtimiseen ei tahdo olla ja olemme puolisoni kanssa tilanteessamme varsin yksin. Mietinkin, mistä tällaisessa tilanteessa voisi aloittaa?

Myös itsestä huolehtiminen vaatii voimavaroja. Etenkin uupuneena elämä ja näköalakin kapeutuvat. Ihminen tekee vain sen, minkä jaksaa. Silloin kuitenkin juuri tarvittaisiin erilaisia voimauttavia asioita elämään.

Kun omat voimavarat eivät riitä, olisi tärkeä ottaa oma tilanne jonkun ammattihenkilön kanssa puheeksi ja ryhtyä yhteistyössä suunnittelemaan toimenpiteitä oman tilanteen helpottamiseksi. Jo se, että omasta tilanteesta pääsee puhumaan, on ensimmäinen askel voimavarojen kasvattamiseksi. Tämän lisäksi on tärkeää myös lähteä rakentamaan konkreettisia toimenpiteitä, jotta voimautumista voisi tapahtua.

Apua kannattaa lähteä hakemaan hyvissä ajoin, jo ennen kuin uupuu. Yksi tapa lähteä liikkeelle on esimerkiksi ottaa yhteyttä Omaishoitajaliiton neuvontapuhelimeen. Tiedot löytyvät verkkosivustolta omaishoitajat.fi. Myös Aivoliiton verkkosivuille on koottu tukikanavia läheiselle aivoliitto.fi/ aivoverenkiertohairio/laheiselle. Hakeakseen apua näistä tukikanavista ei tarvitse olla virallisesti omaishoitaja (ts. tehnyt omaishoitosopimuksen kunnan kanssa).

Psykologi Timo Teräsahjo

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 1/2021.

Kuva: Mostphotos

Lisää aiheesta

• Tasapainoa kannattaa harjoittaa

3.3.2023

Sairastin aivoinfarktin noin vuosi sitten ja olen toipunut siitä melko hyvin. Minulla on kuitenkin edelleen tasapainovaikeuksia. Onko se yleistä aivoinfarktin jälkeen ja voinko parantaa tasapainoa jotenkin?

• Keskustelua voi tukea monin eri tavoin

30.9.2022

68-vuotias äitini sairastui kuukausi sitten aivoinfarktiin ja sai vaikean afasian. Puhe hävisi lähes kokonaan. Hän odottaa puheterapian alkamista. Kuinka voisin tukea häntä?

• Mitä tarkoittaa dysartria?

7.3.2022

Miten dysartria eroaa afasiasta?

• Mitä hyötyä on mindfulness-harjoittelusta?

7.3.2022

Voiko mindfulness-harjoittelusta olla hyötyä aivoverenkiertohäiriön sairastaneelle ja miten sitä voisi harjoitella?

• Voinko saada kuntoutusta Kelasta?

26.11.2021

Olen turkulainen 59-vuotias nainen. Puoli vuotta sitten sain aivoinfarktin ja jouduin jäämään pois työstä ja nyt olen hakemassa työkyvyttömyyseläkettä, koska en enää selviä työssäni. Vaikka olenkin kuntoutunut melko hyvin, on minulla infarktin seurauksena edelleen halvausoireita ja vaikeuksia liikkumisessa. Selviän vielä jotenkin kotona. Sain sairastumisen jälkeen fysioterapiaa sairaalassa, mutta nyt kun olen kotiutunut, ei terapia enää jatku. Onko minulla mahdollisuus saada fysioterapiaa Kelasta, kun kaupungilta sitä ei saa?

• Voinko saada vammaisen pysäköintiluvan?

26.11.2021

Sain kaksi vuotta sitten aivoverenvuodon, jonka myötä minulla oli autolla ajokielto puolentoista vuoden ajan. Nyt olen kuntoutunut siten, että olen saanut ajoluvan takaisin. Minulla on edelleen vaikeuksia liikkua pitkiä matkoja itsenäisesti. Oman auton kanssa pärjään ja pystyn asioimaan, kunhan vaan parkkipaikalta olisi kohtuullinen matka asiointiin. Onko minulla oikeus vammaisen pysäköintilupaan?

• Henkilöt, joilla on afasia, mukaan yhdistystoimintaan

26.11.2021

Yhdistyksessämme on mukana ihmisiä, joilla on afasia. He jäävät kuitenkin helposti ulos keskusteluista. Miten heidät saisi mukaan porukkaan?

• Ymmärtämisen vaikeudet korostuvat väsyneenä

26.11.2021

Vaimollani oli aivoverenvuoto aivojen vasemmalla puolella ja fyysisesti hän on kuntoutunut melko hyvin. Käymme lenkillä päivittäin. Olen kuitenkin huomannut, että hän vastaa välillä aiheen ohi, kun keskustelemme. Eikö hän jaksa keskittyä vai mistä on kyse?

• Mitä voin tehdä, kun en pysy keskusteluissa mukana?

26.11.2021

En aina pysy keskusteluissa mukana, vaikka pyydän muita puhumaan rauhallisemmin. Mitä muuta voisin tehdä?

• Mitä tarkoitetaan lihasjänteyden muutoksilla?

26.11.2021

Mitä tarkoittaa, kun aivoinfarktin sairastaneella on lihasjänteyden muutoksia ja spastisuutta?