Musiikki on aivojen supervoima

Musiikki aktivoi aivojamme, niiden verenkierto ja aineenvaihdunta vilkastuvat ja koko persoonallisuutemme vireytyy. Aivotoiminta kehittyy ja aivojen massa jopa kasvaa. Tarkkaavaisuus paranee ja oppiminenkin saattaa helpottua. Tehokkaimpia vaikutukset ovat, jos musiikkia harrastaa jo pikkulapsena, mutta myöhäistä ei ole myöhemmällä iälläkään.

Musiikkiharrastukset, kuten musiikin kuuntelu ja laulu, ovat tapoja rentoutua tai lisätä energiaa. Hyvän olon lisäksi musiikki stimuloi aivoja voimakkaasti, mikä näkyy laajassa aktivaatiossa useilla tunteisiin, kognitioon ja motoriikkaan liittyvillä alueilla.

Musiikin virkistävät vaikutukset ovat yksilölliset. Joku pitää klassisesta musiikista, kun toinen taas soittaa mieluiten täysillä rokkia ja kolmas poppia.

Musiikkia aivoille

Musiikin terapeuttista tehoa pidetään nykyisin suurena. Musiikin on havaittu lievittävän muun muassa ahdistuneisuutta, masennusta sekä kipua somaattisissa sairauksissa.

Tutkimukset osoittavat myös, että musiikilla on lukuisia kognitiivisia toimintoja edistäviä vaikutuksia, kuten tarkkaavaisuutta, oppimista ja kommunikaatiotaitoja.

Musiikin kuuntelu auttaa esimerkiksi aivoinfarktista toipumista. Suomalaisessa tutkimuksessa havaittiin, että musiikin kuuntelu lisäsi aivojen plastisuutta eli muovautuvuutta kuntoutumisvaiheessa. Päivittäinen musiikin kuunteleminen edisti kognitiivisten toimintojen palautumista ja kohensi mielialaa.