Siirry sisältöön

Liikunta

Liikunta ja liike ovat aivoterveyden kulmakiviä. Aivoille kelpaavat kaikki liikuntalajit ja ne kiittävät kantajaansa myös hyötyliikunnasta. Joskus on hyvä haastaa itsensä, mutta pääasia on, että liikunta tuottaa sinulle iloa ja hyvää oloa.

  • Aivot rakastavat liikuntaa

    Aivot rakastavat liikuntaa

    26.10.2018

    Aivot hyötyvät siitä, että ihminen liikkuu, niin että hengästyttää, hikoiluttaa ja pulssi nousee. Liikunta pitää verisuonistosta huolta koko kropassa ja hyödyttää samalla pieniä suonia aivoissa.

    Lue lisää
  • Liiku niin kuin tykkäät

    Liiku niin kuin tykkäät

    26.10.2018

    Jotta liikkuminen olisi mielekästä, on tärkeää on liikkua tavalla, josta itse pitää. Aivot virkistyvät, kun liikunnan aikana erittyy aivojen henkistä toimintakykyä kohottavia mielihyväaineita, endorfiinejä. Kaikenlainen ruumiillinen rasitus lisää endorfiinien eritystä ja hyvän olon tunnetta.

    Lue lisää
  • Liikunta käy kuin tanssi

    Liikunta käy kuin tanssi

    26.10.2018

    Erityisen edullista liikettä aivoille on tanssi. Siihen yhdistyy liikunnallisuus, aivoja aktivoiva musiikki sekä sosiaalinen puoli ja reagoiminen toisen ihmisen toimintaan.

    Lue lisää
  • Hyvää arkea aivoille

    Hyvää arkea aivoille

    24.9.2018

    Aivoterveyttä voi jokainen edistää itse. Ratkaisevaa on arki, jossa omilla valinnoilla vaikutetaan aivojen hyvinvointiin.

    Lue lisää
  • Kohonnut verenpaine talttuu liikuntalääkkeellä

    Kohonnut verenpaine talttuu liikuntalääkkeellä

    13.9.2018

    Liikunta voi laskea kohonnutta verenpainetta, joka on aivoverenkiertohäiriöiden suurimpia riskitekijöitä. Tärkeintä on muistaa ottaa "lääke" säännöllisesti.

    Lue lisää
  • Testaa millainen liikkuja olet

    Testaa millainen liikkuja olet

    12.7.2018

    UKK-instituutin verkkosivuilla olevalla maksuttomalla sovelluksella voit arvoida, kertyykö sinulle riittävästi viikoittaista liikuntaa. Samalla voit laskea, miten paljon istumista sinulle kertyy yhden päivän aikana.

    Lue lisää