Siirry sisältöön

Uni

Uni, lepo ja palautuminen ovat aivojen elinehto. Vaikka tinkisit kaikesta muusta, älä unesta. Riittävän unen vaikutukset huomaa arjessaan nopeasti: jaksat, muistat ja opit helpommin ja elämässä on enemmän iloa ja valoa.

  • Kohtuullisuus on aivojen etu

    Kohtuullisuus on aivojen etu

    24.9.2018

    Alkoholi voi erottaa arjen juhlasta. Silloinkin alkoholin käyttö kannattaa pitää kohtuullisena. Niuhottaa ei kannata.

    Lue lisää
  • Aivot ja digi

    Aivot ja digi

    24.9.2018

    Digitaalisuus ja aivot –yhdistelmä on asia, joka on ajankohtainen ja josta tiedetään myöhemmin paljon enemmän kuin nyt.

    Lue lisää
  • Hyvää arkea aivoille

    Hyvää arkea aivoille

    24.9.2018

    Aivoterveyttä voi jokainen edistää itse. Ratkaisevaa on arki, jossa omilla valinnoilla vaikutetaan aivojen hyvinvointiin.

    Lue lisää
  • Aivot tarvitsevat hyvää unta

    Aivot tarvitsevat hyvää unta

    24.9.2018

    Pääjuttuja-ohjelmasarjan tämän viikon jaksossa puhutaan nukkumisesta, elpymisestä ja jaksamisesta. Kuuntele aivoterveyden huippuasiantuntijan vinkit hyvään uneen.

    Lue lisää
  • Stressaako? Höllää vähän.

    Stressaako? Höllää vähän.

    24.9.2018

    Kuuntele aivotutkija Minna Huotilaisen aseet stressin torjuntaan.

    Lue lisää
  • Uni on aivojen aikaa

    Uni on aivojen aikaa

    13.9.2018

    Uni on keksitty aivoja varten. Nukkuja ei sitä huomaa, mutta hänen aivoissaan aherretaan kuin yövuorossa konsanaan. Yön aikana aivot peseytyvät, tankkaavat ja remontoivat itseään. Aivoterveyttä ei ole ilman unta.

    Lue lisää
  • Unettomuuden vaikutus aivoihin

    Unettomuuden vaikutus aivoihin

    13.9.2018

    Unen aivovaikutuksista on opittu paljon juuri unen puutteen tai unettomuuden kautta. Väsynyt ei muista, hänen luovuutensa kärsii, mieliala heittelee ja arvostelukyky voi pettää pahemman kerran.

    Lue lisää
  • Uni huoltaa aivot

    Uni huoltaa aivot

    12.7.2018

    Nukkuessa ihmisen aivot puhdistavat ja uudistavat itseään. Jo yksi kokonaan valvottu yö vaikuttaa aivojen toimintakykyyn, mutta myös vähitellen kertyvä univaje on haitallista.

    Lue lisää