Siirry sisältöön

Univajetta yöllisestä taistelutilasta

3.12.2020
Univajetta yöllisestä taistelutilasta

Koriseva yö, vetämätön päivä. Onko tämä uniapneaa?

Uniapnea on sairaus, joka aiheuttaa unihäiriön ja altistaa muille, vakavammille sairauksille.

– Hapen saanti huononee hengityskatkosten vuoksi, ja uniapnea vaikuttaa myös hermoston toimintaan. Unen aikana elimistön pitäisi olla lepotilassa ja parasympaattisen hermoston vallalla.

– Uniapneapotilaan elimistö taistelee, että henki kulkee hengityskatkoksista huolimatta, ja sympaattinen hermosto aktivoituu unen aikana, kuvaa Ulla Anttalainen, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Tyksistä.

Uniapnean yöaikaisia oireita ovat kuorsaus, hengityskatkokset, levoton nukkuminen, yöhikoilu ja tarve käydä pissalla useamman kerran yössä. Kuvaan voi kuulua myös levottomat jalat -oireyhtymä.

– Aamulla on kurja herätä, ei ole virkeä, pirteä olo, vaikka olisi nukkunutkin riittävästi. Voi olla aamupäänsärkyä ja päiväväsymystä, kärttyisyyttä ja mieli maassa.

– Naisilla päiväoireena on usein vetämättömyyttä, laiska olo. Miehet enemmänkin nukahtavat, kun päivän aikana tulee tauko. Pienellä osalla on pakkonukahtelua; uni vie väkisin voiton, Anttalainen kertoo.

Uniapneapotilaiden on yleensä helppo nukahtaa ja he ovat hyviä nukkumaan, vaikka tosiasiassa univaje on jatkuvaa. Hengityskatkosten vuoksi uni ei ole normaalia, virkistävää unta.

Osa uniapneapotilaista kärsii myös unettomuudesta.

Ahtautta hengitysteissä

Lihavuus altistaa uniapnealle, koska runsas rasva ja pehmeä kudos ahtauttaa ylähengitysteitä.

Silti kolmasosa uniapneapotilaista on normaalipainoisia, ja heillä voi olla vaikeakin uniapnea. Silloin selitys saattaa löytyä ylähengitysteiden, leuan tai nenän rakenteesta tai nenän tukkoisuudesta.

Maltillinenkin alkoholin nauttiminen haittaa unta ja nukkumista ja lisää uniapneaoireilua. ’Yömyssy’ ennen nukkumaan menoa rentouttaa kurkun alueen lihaksia liikaa.

Tupakointi lisää limaisuutta ja turvotusta limakalvoilla ja siten ahtauttaa ylähengitysteitä.

Keskushermoston kautta vaikuttavat lääkeaineet, kuten unilääkkeet, rauhoittavat lääkkeet ja vahvat kipulääkkeet voivat pahentaa ja aiheuttaa uniapneaa.

– Jos on liikakiloja, on hyvä aloittaa painonhallintaprojekti. Jos tuntee pistoksen sydämessään alkoholin käytöstä tai tupakoinnista, niitä kannattaa rajoittaa tai lopettaa, Anttalainen kannustaa.

Uniapnea voi tulla kaiken ikäisille, aivan pienelle lapsellekin. Jos lapsi on muuten terve, uniapnea liittyy usein isoihin risakudoksiin ja hoituu nielurisaleikkauksella.

Tyypillisesti uniapnea on keski-ikäisten miesten ja naisten sairaus. Naisia naishormonit suojaavat siltä ennen vaihdevuosi-ikää.

Riskejä ristiin rastiin

Uniapnea on itsenäinen riskitekijä verenpainetaudin kehittymiseen, ja uniapnean hoitoon käytettävä CPAP-hoito voikin alentaa verenpainetta.

Kohonnut verenpaine taas on uniapnean ja aivoverenkiertohäiriön yhteinen riskitekijä.

Oulussa keuhkosairauksien erikoislääkäri Jaana Huhtakangas väitteli vuosi sitten aivoverenkiertohäiriön ja uniapnean yhteyksistä. Uniapnea todettiin yli 90 prosentilla niistä, jotka saivat aivoinfarktin.

Uniapneaa ei aina keksitä tutkia, koska oireet sopivat myös masennukseen, stressiin, työkiireisiin tai naisten vaihdevuosivaivoihin.

Ulla Anttalainen muistuttaa, että uniapnean hoito on väsymysoireiden helpottamista ja muiden sairauksien riskin vähentämistä, ja asia kannattaa selvittää.

– Aika usein terveyskeskuksen kautta on mahdollista saada unirekisteröinti, ja se tehdään nykyisin pääasiassa kotirekisteröintinä: laitteen saa kotiinsa, ja terveysasemalla neuvotaan, miten piuhat ja anturit laitetaan. Laitteen kanssa nukutaan yö, ja siten katsotaan, mitä laite kertoo.

Työikäiset voivat lähteä selvityksiin myös työterveyshuollon kautta.

Unirekisteröinnin aikana laite tallentaa tietoja yön aikaisesta hengityksestä, hengityskatkoksista, rintakehän liikkeistä, nukkumisasennosta, happisaturaatiosta, sydämen sykkeestä ja kuorsauksesta. Osa laitteista rekisteröi myös jalkojen liikettä.

Asentohoidosta apuvälineisiin

Lievään, asentoriippuvaiseen uniapneaan voi tehota asentohoito: Estetään selinmakuu ’pallopaidalla’, jonka voi tehdä ompelemalla yöpuvun yläosaan taskun, jonne laitetaan tennispallot. Netin kautta on tilattavissa erilaisia, tarralla kiinnitettäviä ’apneavöitä’, joissa on siiveke selkäpuolella.

– Netissä on tarjolla myös ’tärisyttimiä’ ja muita vempaimia, joista ei ole tutkimusnäyttöä tiedossa, Anttalainen sanoo.

Jos allergia aiheuttaa nenän tukkoisuutta, on uniapnean välttämiseksikin tärkeää hoitaa allergia asianmukaisesti.

– Vapaasti ostettavia nuha-ajan nenäsuihkeita ei saa käyttää kuin viikon tai kaksi. Ne vievät turvotusta limakalvolta ja samalla pitkäaikaiskäytössä pikkuhiljaa tuhoavat limakalvoa, ja lääkkeen käyttö sinällään alkaa ylläpitää tukkoisuutta, Anttalainen varoittaa.

Hammaslääkärit arvioivat, onko hammaskiskohoito mahdollinen. Apneakiskossa on kiskot sekä ylä- että alahampaissa, ja kiskon ansiosta alaleuka työntyy muutamia millejä eteenpäin, jolloin kielen taakse tulee enemmän hengitystilaa.

Apneakisko toimii lievähkössä uniapneassa, jos ylipaino-ongelma ei ole kovin vaikea.

Ylipainehengityslaite CPAP auttaa keskivaikeassa ja vaikea-asteisessa uniapneassa. Jotta laitteesta saa avun, sitä käytetään aina nukkuessa.

– CPAP-laitehoidon käyttäjiksi jää noin 70 prosenttia niistä, joille hoito aloitetaan. Hengitys pysyy auki ja katkokset loppuvat hoidon ansiosta, ja unenlaatu korjaantuu. Laitteeseen tottuneet eivät yleensä halua enää luopua siitä. Kaikki eivät totu maskin kanssa nukkumiseen, ja silloin laitehoito ei onnistu, Anttalainen kertoo.


Teksti: Irma Heiskanen-Haarala
Kuva: Mostphotos

Lisää aiheesta

  • Aivojen kuona-aineet – mitä ne ovat ja miten niistä pääsee eroon?

    14.9.2022

    Aivoissa syntyy päivittäin erilaisia aineenvaihduntatuotteita, joista on päästävä eroon, jotta aivot voisivat hyvin. Kuona-aineiden poistamisesta huolehtii aivojen oma viemäriverkosto – mutta mitä tapahtuu, jos aivot eivät kunnolla puhdistaudukaan?

  • Kun uni ei tule - viisi konstia unettomuuden omahoitoon.

    4.4.2019

    Jos perinteiset unenhuoltokeinot on kokeiltu, on aika testata toisenlaisia, unta auttavia kotikonsteja unettomuuden selättämiseksi.

  • Aivopesulle, mars!

    26.3.2019

    Syvässä unessa aktivoituu aivojen ihmeellinen viemäriverkosto nimeltä glymfaattinen järjestelmä. Se löydettiin aivoista vasta seitsemän vuotta sitten, ja nyt sen vikoja veikataan aivorappeumasairauksien merkittäväksi riskitekijäksi.

  • Aivot tarvitsevat hyvää unta

    24.9.2018

    Uni on ensiarvoisen tärkeää aivojen terveydelle. Kuuntele aivoterveyden huippuasiantuntijan vinkit hyvään uneen.

  • Uni on aivojen aikaa

    13.9.2018

    Uni on keksitty aivoja varten. Nukkuja ei sitä huomaa, mutta hänen aivoissaan aherretaan kuin yövuorossa konsanaan. Yön aikana aivot peseytyvät, tankkaavat ja remontoivat itseään. Aivoterveyttä ei ole ilman unta.

  • Unettomuuden vaikutus aivoihin

    13.9.2018

    Unen aivovaikutuksista on opittu paljon juuri unen puutteen tai unettomuuden kautta. Väsynyt ei muista, hänen luovuutensa kärsii, mieliala heittelee ja arvostelukyky voi pettää pahemman kerran.

  • Uni huoltaa aivot

    12.7.2018

    Nukkuessa ihmisen aivot puhdistavat ja uudistavat itseään. Jo yksi kokonaan valvottu yö vaikuttaa aivojen toimintakykyyn, mutta myös vähitellen kertyvä univaje on haitallista.