Siirry sisältöön

Mieli

Se, miltä arki tuntuu ja elämä maistuu, on tärkeää. Hyvän mielen lähteitä ja juuri sinulle sopivia tapoja palautumiseen kannattaa etsiä ja opetella. Jatkuva stressi on aivojen vihollinen, älä anna sille valtaa.

  • Ottako aivoon? ​​​​​​​Totta vai tarua aivoista työssä.

    Ottako aivoon? ​​​​​​​Totta vai tarua aivoista työssä.

    5.11.2018

    Nykyisen työelämän kiire ja keskeytykset ylikuormittavat aivoja ja vaikuttavat arkeen myös työn ulkopuolella. Paras tapa saada aivoistaan kaikki irti on huolehtia niiden kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.

    Lue lisää
  • Aivot rakastavat liikuntaa

    Aivot rakastavat liikuntaa

    26.10.2018

    Aivot hyötyvät siitä, että ihminen liikkuu, niin että hengästyttää, hikoiluttaa ja pulssi nousee. Liikunta pitää verisuonistosta huolta koko kropassa ja hyödyttää samalla pieniä suonia aivoissa.

    Lue lisää
  • Liiku niin kuin tykkäät

    Liiku niin kuin tykkäät

    26.10.2018

    Jotta liikkuminen olisi mielekästä, on tärkeää on liikkua tavalla, josta itse pitää. Aivot virkistyvät, kun liikunnan aikana erittyy aivojen henkistä toimintakykyä kohottavia mielihyväaineita, endorfiinejä. Kaikenlainen ruumiillinen rasitus lisää endorfiinien eritystä ja hyvän olon tunnetta.

    Lue lisää
  • Metsä rauhoittaa stressaantuneet aivot

    Metsä rauhoittaa stressaantuneet aivot

    24.9.2018

    Suomalainen on tottunut hakkaamaan päätään Karjalan mäntyyn. Kohti metsää ovat huutaneet myös Jukolan veljekset Impivaarassa. Metsä on tuttu paikka ja nyt tiedetään, että se myös parantaa.

    Lue lisää
  • Aivot ja digi

    Aivot ja digi

    24.9.2018

    Digitaalisuus ja aivot –yhdistelmä on asia, joka on ajankohtainen ja josta tiedetään myöhemmin paljon enemmän kuin nyt.

    Lue lisää
  • Hyvää arkea aivoille

    Hyvää arkea aivoille

    24.9.2018

    Aivoterveyttä voi jokainen edistää itse. Ratkaisevaa on arki, jossa omilla valinnoilla vaikutetaan aivojen hyvinvointiin.

    Lue lisää
  • Stressaako? Höllää vähän.

    Stressaako? Höllää vähän.

    24.9.2018

    Kuuntele aivotutkija Minna Huotilaisen aseet stressin torjuntaan.

    Lue lisää
  • Hyvät ihmissuhteet ovat aivoterveyden perusta

    Hyvät ihmissuhteet ovat aivoterveyden perusta

    24.9.2018

    Aivotutkija Minna Huotilainen kertoo, millainen vaikutus hyvillä ihmissuhteilla ja läheisyydellä on aivojemme terveyteen.

    Lue lisää
  • Kohtuullisuus on aivojen etu

    Kohtuullisuus on aivojen etu

    24.9.2018

    Alkoholi voi erottaa arjen juhlasta. Silloinkin alkoholin käyttö kannattaa pitää kohtuullisena. Niuhottaa ei kannata.

    Lue lisää
  • Hyvä mieli luo aivoterveyttä

    Hyvä mieli luo aivoterveyttä

    24.9.2018

    Aivot tarvitsevat aktiviteettejä, mutta välillä tarvitaan lepoa. Aivoja pitää myös suojella ylikuormittumiselta ja stressiltä. Mielen hyvinvointi on helpompaa, kun asiat ottaa vähän rennommin ja myönteisellä tavalla.

    Lue lisää
  • Musiikki antaa aivoille siivet

    Musiikki antaa aivoille siivet

    24.9.2018

    Ylilääkäri Seppo Soinila kertoo miten musiikki vaikuttaa aivojemme hyvinvointiin, parantaa terveyttä, mielialaa ja hoksottimia - ja jopa kuntouttaa.

    Lue lisää
  • Suolisto - toiset aivomme

    Suolisto - toiset aivomme

    21.9.2018

    On tiedetty kauan, että ihmisen hyvinvointi ja ahdistuneisuus, voivat vaikuttaa suolen toimintaan. Mutta uutta on, että informaatio kulkee myös toiseen suuntaan.

    Lue lisää
  • Aivot rakastavat värikästä ruokaa

    Aivot rakastavat värikästä ruokaa

    21.9.2018

    Kannattaa syödä silmillä: värikkäissä kasviksissa on härskiintymistä estäviä aineita eli antioksidantteja. Kasviksia, hedelmiä, kasviöljyjä, kalaa ja täysjyväviljaa sisältävästä ruokavaliosta saat aivoja suojaavia ravintoaineita. 

    Lue lisää
  • Säästä aivosolujasi, laske kierroksia

    Säästä aivosolujasi, laske kierroksia

    13.9.2018

    Työnhakuilmoituksissa hakijalta edellytetään joskus stressinsietokykyä. Vaateessa ei ole mitään vikaa, jos stressiä ei tarvitse töissä kestää jatkuvasti, vaan se on ajoittaista.

    Lue lisää
  • Lyhyesti stressistä

    Lyhyesti stressistä

    13.9.2018

    Haitallinen, jatkuva stressi aiheuttaa monenlaisia oireita ja voi pitkittyessään olla terveydelle vaarallista.

    Lue lisää
  • Kohonnut verenpaine talttuu liikuntalääkkeellä

    Kohonnut verenpaine talttuu liikuntalääkkeellä

    13.9.2018

    Liikunta voi laskea kohonnutta verenpainetta, joka on aivoverenkiertohäiriöiden suurimpia riskitekijöitä. Tärkeintä on muistaa ottaa "lääke" säännöllisesti.

    Lue lisää
  • Uni on aivojen aikaa

    Uni on aivojen aikaa

    13.9.2018

    Uni on keksitty aivoja varten. Nukkuja ei sitä huomaa, mutta hänen aivoissaan aherretaan kuin yövuorossa konsanaan. Yön aikana aivot peseytyvät, tankkaavat ja remontoivat itseään. Aivoterveyttä ei ole ilman unta.

    Lue lisää
  • Unettomuuden vaikutus aivoihin

    Unettomuuden vaikutus aivoihin

    13.9.2018

    Unen aivovaikutuksista on opittu paljon juuri unen puutteen tai unettomuuden kautta. Väsynyt ei muista, hänen luovuutensa kärsii, mieliala heittelee ja arvostelukyky voi pettää pahemman kerran.

    Lue lisää
  • Uni huoltaa aivot

    Uni huoltaa aivot

    12.7.2018

    Nukkuessa ihmisen aivot puhdistavat ja uudistavat itseään. Jo yksi kokonaan valvottu yö vaikuttaa aivojen toimintakykyyn, mutta myös vähitellen kertyvä univaje on haitallista.

    Lue lisää