Liiku niin kuin tykkäät

26.10.2018
Liiku niin kuin tykkäät

Jotta liikkuminen olisi mielekästä, on tärkeää on liikkua tavalla, josta itse pitää. Aivot virkistyvät, kun liikunnan aikana erittyy aivojen henkistä toimintakykyä kohottavia mielihyväaineita, endorfiinejä. Kaikenlainen ruumiillinen rasitus lisää endorfiinien eritystä ja hyvän olon tunnetta.

Olisi hyvä, jos liikunta harjoittaa lihasvoimaa, tasapainoa, ketteryyttä ja vielä kestävyyskuntoakin. Lihasvoima, tasapaino ja notkeus pitävät yllä toimintakykyä. Tasapaino ja liikkuvuus lisäävät liikkumisvarmuutta ja ehkäisevät kaatumisia. Pyöräilyssä ja muissa vauhtilajeissa myös kypärä edistää aivoterveyttä.

Maista UKK-instituutin liikuntapiirakkaa tästä.

Aloita askel kerrallaan

Kävely on hyvä laji. Maisemat vaihtuvat, mieli kevenee eikä lajiin tarvita erityisiä varusteita. Reippaalla vauhdilla saa silti hien pintaan. Vaihtoehtoja ovat vaikkapa hiihto, uinti, soutu tai pyöräily.

Aerobisen, hengästyttävän ja pitkäkestoisen liikunnan tueksi tarvitaan lihaskuntoa tai liikehallintaa kehittävää liikuntaa.

Liikuntaa pitää harrastaa aika paljon, tai aika vähän. Liikuntaa tulee nimittäin helposti, jos se on esimerkiksi työmatkaliikuntaa. Ellei, kannattaa lähteä kiertämään vähintään talon ympäri.

Pura stressi ja kiire punttisalilla

Liikunta saa ylikierroksilla käyvän kehon ja mielen rentoutumaan. Erityisesti noradrenaliinilla on ilmeisesti vaikutusta tähän. Ahdistuksen hoidossa liikunnasta on lisäapua. Ahdistuneiden nuorten kohdalla on tutkitusti hyötyä intensiivisestä kuntosaliharjoittelusta.

Tärkeintä on liike

Aivotutkimus puhuu sen puolesta, että aivojen hyvää huoltoa on liikkua ja olla fyysisesti aktiivinen. Tärkeintä liike on lapsena, kun aivoja rakennetaan, mutta vaikutusta riittää koko elämän ajan.

Suomalaisessa suosituksessa sanotaan, että jo kymmenen minuuttia liikuntaa kerrallaan vaikuttaa. Uusimmat tulokset antavat vihreää valoa sille, että kaikenlaisella fyysisellä aktiivisuudella on merkitystä. Jo parin minuutin juoksupyrähdys on hyödyksi. Mutta miten liikut. Testaa itse.

Ja päinvastoin: 20 minuutin paikallaanolo vaikuttaa jo verenkiertoon. Aktivoidu 20 minuutin välein. Pari kyykkyä ja pää toimii paremmin.

Terveysvaikutukset liittyvät aktiivisuuteen, eivät tiettyyn lajiin. Kannattaa yksinkertaisesti aktivoitua. Nousta seisomaan, esimerkiksi juuri nyt, eikä maanantaina.