Liikunta käy kuin tanssi

26.10.2018
Liikunta käy kuin tanssi

Erityisen edullista liikettä aivoille on tanssi. Siihen yhdistyy liikunnallisuus, aivoja aktivoiva musiikki sekä sosiaalinen puoli ja reagoiminen toisen ihmisen toimintaan.

Tanssimisen aikana eri aivoalueet aktivoituvat. Siinä tarvitaan koordinaatiota ja keskittymistä. Tanssi on aivoille palapelien kokoamiseen verrattavaa voimistelua. Siinä tarvitaan kestävyyttä, rytmitajua ja lihaskuntoa. Tarkkaavaisuuteen liittyvä etuaivolohko reagoi.

Musiikkia aktivoi syviä aivoalueita, jotka vastaavat tunne-elämästä, muistista ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Sujuu kuin tanssi -sanonta viittaa flow-ilmiöön, missä ihminen eläytyy tekemäänsä kokonaisvaltaisesti. Silloin vaihdetaan neuroniverkosta toiseen: loogisesta päättelystä ja yksityiskohdista siirrytäänkin luovuuden ja rentoutumisen puolelle.

Tutkimukset ovat paljastaneet, miten tanssissa kahden ihmisen aivot ja aivoaallot ikään kuin synkronoituvat samalle taajuudelle. Tanssiin liittyy kosketus, jonka taas tiedetään helpottavan kipua, pelkoa ja ahdistusta. Kosketuksen vaikutukset on aivokuvantamisessa osoitettu näkyvän myös aivoissa.

Tanssin opettelu uutena harrastuksena parantaa paitsi tanssitaitoa, myös tarkkaavaisuutta ja muistia. Eikä vain nuorilla, vaan myös vanhoilla. Kaiken ikäiset siis tanhupalloilemaan!