Aivot tarvitsevat hyvää unta

Uni on ensiarvoisen tärkeää aivojen terveydelle. Uni on välttämätöntä, jotta aivojen energiavarastot täyttyisivät. Ihmisen täytyy nukkua syvää unta, jotta hänen aivonsa lepäisivät ja elpyisivät. Myös lihakset pääsevät rentoutumaan täydellisesti syvän unen aikana.

Tietoyhteiskunnan monimutkaiset vaatimukset pistävät aivot koetukselle. Yön aikana aivot käsittelevät kaikkea sitä tietoa, jonka kanssa ne ovat päivän aikanan olleet tekemisissä. Koetut tapahtumat järjestäytyvät mielessä ja hermoverkko karsii epäolennaisuudet pois.

Unen aikana rakentuu uusia hermoyhteyksiä ja vanhoja yhteyksiä purkaantuu pois. Nukkuessa siis opitaan, järjestellään tietoja ja täytetään muistivarastoja.

Uni vaikuttaa esimerkiksi muistin toimintaan: Syvä uni vaikuttaa deklaratiiviseen muistiin eli uusien asioiden oppimiseen ja REM-uni on tärkeää proseduraalisen muistin eli taitojen kehittymisen ja tunnemuistin sekä mielialan säätelyn kannalta.

Uni pesee aivoja

Nukkujan aivojen kemia ja tiedonkäsittely muuttuvat selvästi. Vielä ole läheskään selvää, miksi ja miten kaikki muutokset tapahtuvat, mutta siitä ollaan aivan varmoja, että aivot tarvitsevat uniaikaa kehittyäkseen, elpyäkseen ja toimiakseen normaalisti.

Päivän aikana aivojen energiavarastot ovat huvenneet, joten ne täyttyvät uudelleen. Kun nukumme, aivomme eivät itse asiassa nuku ollenkaan, vaan ovat kuin öinen suurkaupunki, valoa ja toimia täynnä.

Uusin havainto liittyy aivojen puhtaanpitoon: aivoissa ei ole samanlaista lymfa- eli nestekiertoa kuin ihmisen muissa kudoksissa. Sen sijaan aivoissa toimii lymfakierto, jonka mukana aivoista poistuu niille haitallisia kuona-aineita. Lymfakierto näyttää voimistuvan kaksinkertaiseksi unen aikana. Tässä siis käsitteelle aivopesu aivan uusi ulottuvuus.