Voi sentään, kovat rasvat rassaavat aivoja

5.11.2018
Voi sentään, kovat rasvat rassaavat aivoja

Aivot tarvitsevat omega-rasvahappoja, mutta kaikissa rasvoissa niitä ei ole. Jos rasvakiintiösi täyttyy huonoista, kovista rasvoista, aivosi voivat jäädä vaille välttämättömiä omegoita. 

Huonoille rasvoille on monta nimitystä: kova rasva, eläinperäinen rasva tai tyydyttynyt rasva. Yhtä kaikki, kova rasva on aivoille myrkkyä. Kova tyydyttynyt rasva voi tukkia myös kaula- ja aivovaltimoita ja aiheuttaa aivoinfarktin. Kova rasva voi myös jäykistää aivosolujen seinämiä.

Mitä sitten voi tehdä? Ruokavaliosta on pyrittävä vähentämään kovaa rasvaa ja sen voi korvata pehmeillä rasvoilla. Voi on kovaa, tyydyttynyttä rasvaa, ja sitä on helppo vältellä. Hieman enemmän vaivaa vaatii kovan piilorasvan tunnistaminen. Kova rasva vaanii muun muassa leivonnaisissa, kekseissä, sipseissä, makkaroissa, juustoissa ja muissa rasvaisissa maitotuotteissa. Pizzat, monet einekset ja rasvaiset lihat ovat rasvapommeja. Kookosöljy on kovaa rasvaa samoin kuin palmuöljy, niillä voisi mieluummin ajaa vaikka autoa.

Koukussa roskaruokaan

On olemassa paljon erilaisia tekijöitä, jotka saavat ruuan aiheuttamaan riippuvuutta. Nopeasti suussa sulavat ruoat viestittävät aivoille vatsassa olevan vielä tilaa, vaikka oikeasti olisi tullutkin syötyä jo tarpeeksi. Aivot pitävät vaihtelusta. Monissa roskaruuissa onkin pyritty ehkäisemään kyllästymisen tunnetta tarjoamalla riittävästi makua ruoassa. Onneksi roskaruokariippuvuudesta voi päästä eroon - mitä vähemmän roskaruokaa syö, sitä vähemmän sitä kaipaa.