Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen

Vuoden Vapaaehtoisen valinta on mahdollisuus nostaa esille jäsenyhdistyksissä ja ylipäätään Aivoliitto-yhteisössä toimivia aktiiveja. Jokaisen vapaaehtoisen toiminta on arvokasta ja jokainen ansaitsee kiitoksen. Mutta kenelle erityisesti haluaisit ojentaa ruusun tänä vuonna? Voisiko juuri tämä vapaaehtoinen toimia rohkaisevana esimerkkinä myös muille?

Vuonna 2024 etsimme Vuoden Vapaaehtoiseksi toiminnan uudistajaa. Painotamme valinnassamme uusien ajatusten, ideoiden ja toimintamallien tuomista Aivoliitto-yhteisöön. Tiedätkö sinä vapaaehtoisen, joka on ollut mukana kehittämässä tai kokeilemassa jotain uutta toimintaa? Jonkun, joka on ollut jollakin tavalla raikas tuulahdus jäsenyhdistyksen toiminnassa? Kyseessä voi olla esim. uusi vapaaehtoistehtävä, vertaistoiminnan muoto tai yhteistyökumppanuus.

Ehdokas Vuoden Vapaaehtoiseksi voi olla pitkän linjan vapaaehtoistoimija tai uusi tulokas. Hän toimii tehtävässään reilusti ja kunnioittaen muita. Hänen roolinsa voi olla monenlainen: kantava voima, taitava innostaja, kekseliäs toiminnan kehittäjä, siltojen rakentaja, erilaisten kohtaamisten synnyttäjä tai jotain aivan muuta. Ainoana kriteerinä on, että Vuoden Vapaaehtoiseksi ei voi ehdottaa henkilöä, joka saa hyväntekeväisyystyöstään myös rahallista korvausta (esim. vapaaehtoistyötä tarjoavan järjestön työntekijä). Huom. matkakorvausta ei tässä yhteydessä lasketa rahalliseksi korvaukseksi.

Miten yhdistys nimeää ehdokkaansa?

• Yhdistys kysyy ensin luvan henkilöltä, jonka haluaa ilmoittaa ehdokkaaksi Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoisen valintaan. Ehdokkaan kanssa on hyvä keskustella jo heti siitä, että tuomme Vuoden Vapaaehtoista esiin Aivoliiton viestinnässä. Teemme hänestä haastattelun ja kerromme hänestä sosiaalisessa mediassa.
  • Ehdokkaan nimeäminen tapahtuu sähköisellä lomakkeella. Pääset sähköiseen lomakkeeseen tästä.
  • Lomakkeelle täytetään ehdokkaan nimi, yhteystiedot ja yhdistys sekä perustelut, miksi hänet tulisi valita Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiseksi. Tiedot tulee lähettää lomakkeen kautta viimeistään 15.8.
  • Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoisen valitsee raati, johon kuuluvat Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen 2023 eli Satu Martinez, liittovaltuuston puheenjohtaja Marja Paavonkallio, järjestöpäällikkö Timo Tulisalo sekä vapaaehtoistoiminnan asiantuntijat Taru Oulasvirta ja Inka Panttila. Raati kokoontuu tekemään valinnan elokuussa 2024. Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoinen on myös Aivoliiton ehdokas Kansalaisareenan valtakunnallisessa Vuoden vapaaehtoinen -äänestyksessä. Kansalaisareenan äänestyksen tulos julkistetaan joulukuussa Vapaaehtoisten päivänä.

Kannustamme nimeämään Vuoden Vapaaehtoisen myös jäsenyhdistyksissä. Kun yhdistys nimeää ehdokkaansa Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoisen valintaan, voi tuon saman ehdokkaan nimetä myös yhdistyksen Vuoden Vapaaehtoiseksi.

Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoiset

Satu Martinez, Ejsveikeet ry